Vzniklo unikátní vozidlo Tatra Phoenix. K čemu slouží obrovské čelisti?

Auto 16. října 2019 | 10:00 — Lukáš Bauer
Jeden z dlouholetých partnerů společnosti a autorizovaný prodejce nákladních vozů Tatra se zabývá také individuálními úpravami těchto vozidel. Společnost Partner IPEX nyní dodala pro zákazníka v Německu speciálně upravenou Tatra Phoenix s ramenem pro přesazování celých stromů.
Další 3 fotografie v galerii
Mohutná Tatra dokáže přesazovat vzrostlé stromy / Tatra Trucks

Společnost Partner IPEX, která je dlouholetým autorizovaným dealerem a prodejcem vozidel Tatra, představila vozidlo Tatra Phoenix se speciální nástavbou pro přesazování stromů. Společnost už má za sebou celou řadu unikátních technických projektů realizovaných na podvozcích značky Tatra.

Společnost Partner IPEX vznikla jako rodinná firma, která se již po tři generace zabývá prodejem, servisem, speciálními úpravami a přestavbami vozidel Tatra. Společnost tak pro své zákazníky provádí drobné, ale i rozsáhlé přestavby vozidel na podvozku Tatra.

Vozidlo pro přesazování stromů je standardní vůz Tatra Phoenix s nástavbou Optimal 3000, který firma postavila pro německou společnost Opitz zabývající se přesazováním vzácných dřevin a jejich transportem po Evropě. Společnost je také výrobcem speciálních nástaveb na přesazování celých stromů i s kompletním kořenovým systémem.

Nejnovější podvozek Tatra modelové řady Phoenix Euro 6 je vyroben v konfiguraci náprav 10 x 8. Kabina je dvoumístná, v provedení se spacím lůžkem, a vybavená multifukčním volantem s airbagem, autorádiem, navigací, automatickou klimatizací a lednicí. Hnací trakt je tvořen motorem PACCAR MX-13 o výkonu 390 kW, manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a dvoustupňovou redukční převodovkou TATRA přenášející hnací sílu do centrální nosné roury.

Celé vozidlo je extrémně tuhý celek s nosným systém podvozku, jenž je určený i do těch nejtěžších terénních podmínek. První tři nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky, pérování posledních dvou zadních náprav zajišťují listové pružiny. Kromě prvních dvou náprav je i poslední náprava řiditelná, čímž je zajištěn malý poloměr otáčení a skvělá manévrovatelnost, přestože délka vozidla činí takřka deset metrů.

Centrální nosná roura a nezávisle zavěšené výkyvné polonápravy umožňují, že podvozek je vyrobený jako takzvaný bezrámový a rám nástavby je umístěný přímo na příčníky, které jsou spojeny s centrální nosnou rourou. Samotný rám podvozku není potřebný. Takové technické řešení umožňuje pouze tatrovácká koncepce. Vozidla jiných značek musí být vybavena i rámem podvozku. Jeho použití by v tomto případě ovšem znamenalo, že by kompletní vozidlo s nástavbou disponovalo celkovou výškou přesahující čtyři metry, což je pro provoz vozidla na pozemních komunikacích nepřípustné. Dále čtěte: (Tatra dodává své podvozky do celého světa. Několik stovek jich skončí v Jordánsku).

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale mají spoustu vychytávek: vymyslí hru na pobavení, či ugrilují steak

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Egyptská Taba: Vítejte v ráji dobrodruhů

Přemýšlíte o změně? Pár tipů na místa pro život, kde si...

Zavřít reklamu