Havárie teleskopu Arecibo. Devítisettunová plošina se zřítila a zařízení zcela zdemolovala

Věda a technika 02. prosince 2020 | 16:01 — Lukáš Bauer
Druhá nehoda, která v listopadu zasáhla radioteleskop legendární observatoře Arecibo, se stala osudnou. Silný kabel, který vážně poškodil observatoř, způsobil nestabilitu celého zařízení. Celou zkázu zařízení dokončilo utržení devítisettunové plošiny, která talíř antény zcela zničila. Zařízení se již nedá opravit a bude nařízena jeho demolice.
Rádiový teleskop Arecibo byl zcela zničen / Ricardo Arduengo

Jeden z největších rádiových teleskopů na světě se zřítil poté, co se po listopadové nehodě stal nestabilním. Vedení observatoře v úterý oznámilo, že se na talíř antény zřítila více než 900 tun vážící plošina z výšky 120 metrů. Zařízení tak bylo zcela zdemolováno a není již žádná šance na jeho záchranu. Při samotné nehodě nebyl naštěstí nikdo zraněn.

Legendární teleskop byl součástí observatoře Arecibo, která se nachází asi 20 kilometrů na jihojihozápad od portorického města Arecibo. Zařízení je provozováno Cornellovou univerzitou společně s NSF (Národní výzkumná nadace).

Významné objevy

Rádiový teleskop Arecibo patřil s průměrem talíře antény 305 metrů k největším zařízením svého druhu na planetě. Za dlouhých 57 let služby s jeho pomocí vědci učinili řadu významných objevů. V posledních letech byla observatoř využívána k vyhledávání mimozemského života. V roce 1974 byla tímto teleskopem také vyslána zpráva případným mimozemským civilizacím.

Obrovské poškození

Zařízení bylo poškozeno několika incidenty, kdy se nejdříve na talíř teleskopu zřítilo nosné lano o průměru deset centimetrů, které v něm udělalo třicetimetrovou díru. Později se uvolnilo další lano, které drželo vyvýšenou plošinu a zkáza celého zařízení byla jen otázkou času. Kolem teleskopu tak byla zřízena bezpečnostní zóna aby se zabránilo případným zraněním při hrozícím kolapsu. Americká Národní vědecká nadace měla v plánu observatoř bezpečně rozebrat, nestabilní plošina však nakonec nevydržela.

„Je mi z toho zle. Mnozí lidé se usilovně snažili zachránit toto zařízení. Je zklamáním, že se nám to nepodařilo. Měli jsme opravdu těžké ráno,“ uvedl pro magazín Science Ramon Lugo, který měl na starosti chod observatoře.

Observatoř však tímto nekončí, jelikož se v komplexu nachází celá řada dalších výzkumných zařízení, která zůstávají i nadále v provozu. Dále čtěte: (Gigantická observatoř pátrající po existenci života ve vesmíru byla fatálně poškozena).

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii