Satelity nad Ruskem odhalily velice podivné vzorce v půdě kolem sibiřské řeky. Vědci zkoumají, o co se jedná

Věda a technika 03. března 2021 | 17:43 — Lukáš Bauer
Satelitní snímky ukázaly velice zvláštní vzorce v půdě kolem ruské řeky Marcha, která protéká sibiřskou oblastí. Na snímcích je vidět zajímavé vlnění v pravidelných vzorech, které se v oblasti ukazují během každého ročního obodbí. Nejvýraznější jsou v zimě, kdy napadá sníh. Vědci si zatím marně lámou hlavu nad tím, co tyto anomálie způsobuje
Zvláštní vzorce v krajině zmátly odborníky z NASA / NASA Earth Observatory

Satelitní snímky NASA odhlalily zvláštní vzorce v půdě kolem řeky Marcha, která se nachází v severní části Středosibiřské vysočiny. Půda v této oblasti je trvale zmrzlá téměř celý rok a promrzá do hloubky až sto metrů. Podivné geologické rysy, které se kolem řeky objevují, jsou zatím pro vědce záhadou a jejich vznik nedokážou vysvětlit.

Sibiřská řeka Marcha protéká rozsáhlou oblastí v ruské Jakutské republice a je jedním z významných přítoků veletoku Lena. Krajina poblíž této řeky je zvrásněna velice zvláštním způsobem, který vědci ještě nikde jinde na planetě nepozorovali. Tyto vzorce v permafrostu odhalily snímky ze satelitu Landsat 8, který provádí pozorování Země.

Příčina vzniku je nejasná

Na snímcích ze satelitu jsou jasně patrné zvláštně pravidelně tvarované vlny, které se objevují na obou stranách řeky Marchy. Vědci zatím nemají jasno, jak tyto přírodní vzory, které jsou tvořeny tmavými a světlými pruhy, vznikají, ale v současné době pracují s několika teoriemi.

Jednou z nich například je, že jejich tvorba může souviset se stupněm zmrzlosti permafrostu, který je jednoduše promrzlý do rozdílných hloubek. Jeho občasné tání, ke kterému v této oblasti dochází, tak může způsobovat pravidelné nerovnosti v terénu, které při pohledu shora tvoří takovéto přírodní úkazy, jež působí dojmem, jakoby je vytvářeli lidé.

Další výzkumy

Dalším možným vysvětlením může být podle geologických expertů také eroze. Pruhy mohou být vytvořené sledem geologických vrstev, jež jsou na sebe naskládány ve vrstvách. Tyto vzorce se pak mohou objevovat zejména tehdy, pokud je například spláchne voda nebo tající sníh. Vědci však zatím skutečně tápou a bude potřeba se vydat na místo a pečlivě ho prozkoumat, aby mohli dojít k jednotnému závěru, co je příčinou této sibiřské kuriozity. Dále čtěte: (Na Sibiři objevili něco zvláštního. Hlava obřího vlka byla zamrzlá v ledu 40 tisíc let).

Vládní konsolidační balíček výrazně omezil volnočasové benefity pro zaměstnance