Vědci odhalili slabá místa na Zemi, která se snadno mohou stát spouští celosvětové krize

Věda a technika 18. srpna 2021 | 12:44 — Lukáš Bauer
Sopečné erupce dokáží pohřbít celá města, dlouhé měsíce znemožnit slunci pronikat na zemský povrch a způsobit mnoho dalších komplikací. Pokud však jde o největší vulkanické hrozby, tak se vědci většinou obávali nesprávných sopek. Nový výzkum mezinárodního týmu vědců totiž ukazuje místa, která jsou sopkami ohrožena nejvíce.
Menší sopky mohou v určitých lokalitách napáchat nedozírné škody / Depositphotos

Když před asi 600 tisíci lety vybuchl vulkán v Yellowstone, popelem pokryl téměř polovinu Severní Ameriky. Pokud by erupce těchto rozměrů nastala v současnosti, měla by nedozírné ekologické, ale i ekonomické důsledky nejen pro Spojené státy ale mnoho dalších zemí. Nutno také říci, že tento supervulkán ještě zdaleka nevyhasl, a je tak otázkou času, kdy dojde k další mohutné erupci.

Na světě existuje několik dřímajících supervulkánů podobných rozměrů, které vědci bedlivě monitorují. Kdy a v jaké míře tyto supervulkány explodují, je však těžké předpovědět. Podle výzkumného týmu vedeného geology z Cambridgské univerzity bychom však pozornost neměli zaměřit na supervulkány, protože jejich erupce je v blízké době velice nepravděpodobná. Namísto obav z masivní erupce bychom se měli mít na pozoru před erupcemi v extrémně problematických místech naší planety, kde mohou vzniknout obří přírodní katastrofy.

Není sopka jako sopka

Zářným příkladem takového místa může být například Island, kde v roce 2010 vybuchla poměrně nenápadná sopka. Obří mračna popela vulkánu Eyjafjallajökull si však vynutila uzavření leteckého prostoru nad západní Evropou, což vedlo k ekonomickým ztrátám v hodnotě 5 miliard dolarů (více než 100 miliard korun). Oproti tomu když v roce 1991 nastala stonásobně větší erupce sopky Mount Pinatubo na Filipínách v odlehlé lokalitě, byl její dopad na globální ekonomiku i po zohlednění inflace sedmkrát nižší.

Strategická místa na planetě

Vědci proto porovnávali rozmístění vulkanicky značně aktivních oblastí s lokalitami, které jsou kriticky důležité pro globální infrastrukturu. Zjistili, že existuje sedm míst, kde by i průměrná erupce dokázala spustit dominový efekt vedoucí ke světové krizi. Jedním z těchto míst je severní Havaj, kde se v sousedství světového lídra v produkci elektronických čipů, Spojených států, nachází hned několik aktivních sopek. Jejich probuzení by podle studie dokázalo zcela ochromit technologický průmysl.

Další kritickou oblastí je Středomoří. Sopky Vesuv a Santorini jsou podle britsko-izraelského týmu schopné přetrhat sítě podmořských komunikačních kabelů a zablokovat Suezský průplav. Co by znamenalo zablokování průplavu, si lze snadno představit z událostí minulých měsíců, kdy bylo spojení mezi oceány zablokováno obří nákladní lodí Evergiven. Další kriticky zranitelnou oblastí je Luzonský průliv nedaleko jihočínského pobřeží. Nejde jen o centrum obchodu, ale i komunikační uzel, kterým prochází většina podmořských komunikačních kabelů spojujících Čínu, Hongkong, Taiwan, Jižní Koreu a Japonsko. Dále čtěte: (Společnost Apple bude skenovat fotografie ve vašem telefonu. Funkce s dobrým úmyslem může být snadno zneužita).

Zdroj: Nature.