Vědci objevili nejstaršího predátora na planetě. Dochoval se díky masivnímu podmořskému sesuvu

Věda a technika 14. srpna 2022 | 13:42 — Lukáš Bauer
Skupina paleontologů zkoumala fosilie živočichů, které uvěznil masivní podmořský sesuv půdy před stamiliony lety. Mezi mnoha tvory byl objeven také nejstarší predátor naší planety. Tito zvláštní žahaví tvorové, kteří se podobali dnešním medúzám, žili na počátku prvohor.
Primitivní fauna v období edikaru / Pixabay

Vědci objevili v prehistorickém masovém hrobě nejstaršího predátora na Zemi. Vzácná fosilie byla objevena v místě, kde před stamiliony let došlo k obřímu podmořskému sesuvu mořského dna.

Do poloviny 20. století si vědci mysleli, že v horninách, které vznikly před začátkem prvohor, neexistoval žádný pouhým okem viditelný život. Toto myšlení změnil objev zvláštních zkamenělin, o kterých vědci dlouho spekulovali, zda se jedná o rostliny, houby, prvoky, lišejníky a nebo zcela neznámou větev života.

Edikarská fauna

Těmto zkamenělinám se na počest edikarského období, ve kterém žily, říká edikarská fauna. Mnohé studie naznačují, že šlo ve většině případů o velice rané živočichy. Nový vědecký výzkum ukazuje, kdy se během tohoto období začaly objevovat složitější skupiny organizmů.

Štěstí měli vědci v roce 2007, když se jim podařilo objevit velký kus horniny, který byl posetý tisíci fosiliemi. Po bližším průzkumu této horniny zjistili, že jsou v ní fosilní záznamy přibližně 30 různých druhů mořských bezobratlých z edikarského období.

V kusu horniny se dochovaly v podobě zkamenělých otisků těl. Tomuto jedinečnému objevu předcházel před stamiliony let podmořský sesuv bahna, písku a sopečného popela. Tato smrtící lavina pohřbila vše, co se nacházelo na mořském dně. Výzkum také odhalil, že horninový blok obsahoval i zbytky zástupce skupiny, která byla dosud známa jen z pozdějšího období prvohor.

První z predátorů

Přibližně 20centimetrový tvor připomíná rozdvojený kalich, zakončený množstvím krátkých chapadel. Vědci jeho vzhled přirovnávají také k pochodni s chapadly místo plamenů. Nový druh pojmenovali Auroralumina attenboroughii – na počest známého moderátora a přírodovědce Sira Davida Attenborougha. Ten jako kluk v okolí místa nálezu často sbíral fosilie. Dále čtěte: (Poblíž Austrálie dopadl vzácný mezihvězdný objekt. Vědci identifikovali místo dopadu a spustí pátrání na moři).

Zdroj: Nature