Obří australský impaktní kráter byl objeven před dvaceti lety. Až nyní vědci přišli se zajímavým zjištěním

Věda a technika 30. ledna 2020 | 06:56 — Lukáš Bauer
Země byla v minulosti bombardována bezpočtem asteroidů a komet. Na povrch naší planety dopadlo mnohem více těles než na zjizvený povrch Měsíce, přesto jsou stopy po dopadech díky geologické činnosti téměř neznatelné. Vědci v Austrálii nyní potvrdili důležité zjištění ohledně obrovského impaktního kráteru Yarrabubba.
Dávný asteroid dopadl na povrch dnešní Austrálie / Internet

Geologové v Austrálii před dvaceti lety objevili obří kráter Yarrabubba o průměru 70 kilometrů, který v dávných dobách způsobil velký asteroid. Nyní po desítkách let vědci zjistili, že stáří tohoto kráteru je 2,229 miliardy let.

Kráter Yarrabubba se nachází ve vnitrozemí na západě Austrálie. Vědci si dlouhou dobu nebyli jisti jeho stářím, ale díky moderním vědeckým metodám byli nyní schopni určit, že kráter vznikl nejméně o 200 milionů let dříve než nejstarší kráter na Zemi.

Vědci tohoto unikátního objevu dosáhli také díky tomu, že meteorit vytvořil v oblasti vysokotlakou rázovou vlnu, která drtí atomy hornin a vytváří za obrovského tlaku vzácné minerály. Během dopadu se také vytvoří obrovské teploty přesahující 2 000 stupňů Celsia, které doslova odpařují některé horniny.

Datování dopadu je velice obtížné, protože vyžaduje detekci drobných stop izotopů v krystalové struktuře zrnek, která jsou tenčí než lidský vlas. Objev tak naznačuje, že k dopadu meteoritu došlo někdy v polovině aktuálního věku Země, kdy naše planeta byla sněhovou koulí.

Vědci také vytvořili počítačovou simulaci, díky které zjistili, že při dopadu meteoritu bylo uvolněno až 100 miliard kilogramů vodní páry do atmosféry, což mohlo přispět ke změně klimatu a obrovskému tání ledového příkrovu Země. Dále čtěte: (Astronomové objevili asteroid, který je neobvykle blízko Slunci).