Ve středu naší galaxie byl zaznamenán zvláštní mrak plynu. Může se jednat o záhadnou černou díru

Věda a technika 18. února 2020 | 11:06 Lukáš Bauer
Astronomové zaznamenali ve středu naší galaxie velice neobvyklý pohyb plynové masy. Podle nejnovějšího výzkumu by tento pohyb plynových mračen mohl naznačovat, že se v jejich blízkosti nachází velice podivný typ černé díry. Tento typ černé díry je velice těžké detekovat a vědci si dodnes nebyli jisti, zda tento teoretický objekt vůbec existuje.
Černé díry mohou mít různou velikost a sílu / Internet

Černé díry s tak nízkou aktivitou, že je téměř nemožné je v černém vesmíru odhalit, byly až doteď spíše teoretickými objekty. Nyní však vědci v centru naší galaxie objevili velice neobvyklý pohyb plynového mračna, který by mohl přítomnost takové černé díry naznačovat.

Studiem plynové masy totiž vědci zjistili, že její pohyb musí způsobovat objekt s hmotností minimálně deseti tisíc Sluncí. Přestože by se ve středu galaxie měl takový objekt nacházet, vědcům se ho dosud nepodařilo objevit, což naznačuje přítomnost teoretické černé díry s velice nízkou aktivitou.

Vědci vědí o existenci superhmotných černých děr, které dosahují až 100 tisíckrát větší hmotnosti než naše Slunce, a také běžných objektů o hmotnosti 100 krát našeho Slunce. Astronomům však chybí znalosti o černých dírách mezi těmito hmotnostními rozsahy.

Střední třída černých děr, která se nachází v rozmezí 1 000 a 100 000 solárních hmot, zůstává pro astronomy zatím záhadou, což vyvolává otázky ohledně jejich reálné existence. Důvodem může být to, že černé díry nevyzařují žádné světlo a k jejich objevení je potřeba svit jiných objektů. Pokud se v blízkosti černé díry nenachází jasný objekt, je takřka nemožné ji v tmavém vesmíru odhalit.

Studiem mraků plynů pohybujících se vysokou rychlostí ve středu Mléčné dráhy vědci došli k závěru, že taková černá díra se možná nachází v jejich okolí. Hmotnost této teoretické černé díry by mohla být až deset tisíckrát násobná hmotnost Slunce. Další teorií je, že se může jednat o zvláštní typ hvězdy, která se obrovskou rychlostí blíží k mezigalaktickému prostoru.

Pokud se první z teorií potvrdí, vědci díky tomuto výzkumu získají cenné zkušenosti o vzniku a existenci černých děr, a také to, proč jsou středně velké černé díry tak vzácné. Dále čtěte: Vědci objevili v blízkosti černé díry velice zvláštní objekty. Nepodobají se žádnému tělesu v naší galaxii.

Zdecimovaní Rusové omylem sestřelili vlastní letadlo. Nyní zaútočí na kybernetické cíle, tvrdí rozvědka