Hluboko v moři byly objeveny podivné bakterie. Jsou jiné než všechny známé organismy na planetě

Věda a technika 05. dubna 2020 | 09:02 — Lukáš Bauer
Vědci objevili hluboko v moři zvláštní bakterie, které se liší od jakéhokoliv známého živého organismu na Zemi. Bakterie známé pod názvem acetobacterium woodii totiž dokáží přežít v organické i anorganické hmotě bez přístupu kyslíku. Energii tak získávají ze zcela jiných zdrojů než ostatní organismy na naší planetě.
Vědci objevili hluboko pod hladinou moře zvláštní bakterie / Internet

Tým německých vědců objevil hluboko pod hladinou moře zvláštní typ bakterií, které svým metabolismem nepřipomínají žádného živého tvora na Zemi. Podle vědců je tato bakterie známa jako acetobacterium woodii. Stejný typ bakterií byl nedávno například objeven ve střevech drobných mravenců.

Bakterie je schopna vytvářet a využívat vodík a oxid uhličitý k výrobě energie zcela sama bez potřeby kyslíku. Bakterie je navíc schopna přežít v organickém i anorganickém prostředí. Vědci již léta tušili, že podobný tvor na Zemi určitě existuje, dosud však nebyl nikdy popsán mezi takzvanými acetogenními bakteriemi.

„Existovaly spekulace o tom, že mnoho pradávných forem života mělo takový metabolismus, který jsme popsali u bakterií acetobacterium woodii. Předpokládá se to například u druhu asgard archaea, která byla objevena před několika lety na mořském dně v Kalifornii. Náš objev však poskytuje první důkaz o tom, že tyto formy metabolismu skutečně existují,“ uvedl mikrobiolog Volker Müller z Goethe University ve Frankfurtu.

Bakterie byla objevena poblíž hydrotermálních průduchů, které byly objeveny poprvé koncem 70. let minulého století. Po jejich objevení byli vědci překvapeni tím, jak složité a dynamické formy života prostředí těchto průduchů využívají. Na těchto místech existují velké kolonie bakterií, které se živí anorganickými sloučeninami, které vystupují k zemskému povrchu.

Tyto podmořské průduchy jsou obrovskými rezervoáry různých organismů, které dokáží přeměňovat vodík. Vědci proto již delší dobu předpokládali, že na těchto místech se mohou nacházet i organismy se zcela odlišným metabolismem než má většina živočichů na Zemi.

Bakterie acetobacterium woodii je však zvláštní tím, že kombinuje metabolické vlastnosti dvou známých organismů v jedné bakteriální buňce. V závislosti na podmínkách tak tento mikroorganismus může plnit roli fermentační bakterie nebo bakterie spotřebovávající vodík k výrobě energie. Budoucí výzkum těchto organismů by mohl být zajímavý pro některá průmyslová odvětví. Dále čtěte: (Tyto bakterie se živí toxickými sloučeninami a přeměňují je na zlato).