Před devíti sty lety doslova zmizel Měsíc z oblohy. Vědci nyní přicházejí s vysvětlením

Věda a technika 21. května 2020 | 07:11 — Lukáš Bauer
Měsíc s námi obíhá kolem Slunce a objeví se vždy po západu Slunce. Není tedy těžké pochopit, že když lidé v roce 1100 viděli prázdnou noční oblohu, byli velice znepokojeni. Nyní po více než devíti stoletích přichází vědci s vysvětlením, co se tenkrát vlastně stalo.
V roce 1100 došlo ke zvláštní události na noční obloze / Internet

Existují historické záznamy o tom, že před 900 lety zmizel z oblohy Měsíc. Tímto bizarním zmizením měsíce se nyní zabýval vědecký tým, který přichází s vysvětlením v rámci nové studie. Podle expertů by na vině mohly být aktivní sopky, které pohled na měsíc zahalily neprostupným dýmem.

Tato zvláštní údálost byla zaznamenána v anglosaské Peterboroughské kronice a vyjadřuje poměrně jasný obraz toho, co dávní pozorovatelé viděli, když na obloze hledali měsíc.

„V pátou noc v měsíci květnu se objevil Měsíc zářící ve večerních hodinách, a poté se jeho světlo postupně zmenšovalo. Když přišla noc, Měsíc zcela zmizel z oblohy, takže už nebylo možné ho vidět. Celou noc byly vidět pouze hvězdy, Měsíc se objevil až těsně nad ránem,“ uvádí se v kronice.

Vědci nyní dokázali vytvořit souvislost mezi podivným pozorováním noční oblohy a zvýšenou sopečnou aktivitou, o které se dozvěděli z ledovců, a také záznamech v letokruzích stromů. Ve vzorcích ledu pocházejících z tohoto období totiž objevili velké množství vulkanického materiálu, který se v něm usadil v letech 1108 až 1113.

Materiál, který se dostane do atmosféry sopečnou erupcí, může v horních vrstvách atmosféry zůstat po celá léta a produkovat tzv. stratosférický aerosolový závoj složený z malých částic. Ten mohl zakrýt slabou záři Měsíce, a zároveň umožnil proniknout jasnému hvězdnému světlu.

Studie také zahrnuje odkazy na starověké zprávy o nízkých výnosech plodin a špatném počasí, které lze také připsat sopečnému popelu v atmosféře a usazování sopečného odpadu na velkém území. Vědci zatím však nevědí, jestli se jednalo o výbuch jedné sopky, nebo zda na vině bylo sopek více. Dále čtěte: Vědci vymysleli důmyslný způsob, jak získávat kyslík z Měsíce pro budoucí mise.

Témata: Měsíc, obloha, Země, vesmír