Němci chtěli za války prorazit pod Ještědem rozsáhlou stavbu. Dlouho se myslelo, že jde o legendu
O výstavbě tunelu pod Ještědem historici léta spekulovali, ale nakonec se jim podařilo nasbírat dostatek důkazů o této plánované stavbě. Výstavba silničního tunelu pod Ještědem byla součástí plánů na přestavbu Liberce a okolí.
Vědci poustupem času objevili několik dokumentů a také mapy, které zahrnovaly plány na výstavbu podzemního tunelu pod Kozákovským hřbetem. Přestože v některých dokumentech byla označena výstavba jako nezbytná, později se od plánů upustilo, jelikož byla pozastavena výstavba celé dálnice.
Vědci spekulují nad existencí průzkumné štoly
Dálnice měla být vystavěna na západ od Liberce na úbočí Ještědského hřbetu. Inženýři přitom v rámci plánování řešili nelehkou situaci, jak dálnici svést zpět z vysoké nadmořské výšky.
Samotný vstup do plánovaného tunelu se podle plánů měl nacházet u Panského lomu, kde je podle některých teorií také patrná průzkumná štola. Díky odstřelu horniny chtěli Němci zjitit, jak bohatá jsou zde ložiska vápence. Průzkumná štola by se měla nacházet přímo v lomu.
Celá stavba měla být dlouhá 1,5 kilometru a z Ještědského hřbetu měla vycházet ven u obce Padouchov. Poté, co se začal průběh války obracet, byly však veškeré plány na výstavbu dálniční sítě kolem Liberce pozastaveny a k realizaci velkolepého plánu nikdy nedošlo. Dále čtěte: (Čína staví neuvěřitelně rychlý aerodynamický tunel! Bude sloužit k vývoji hypersonických technologií).