Vědci objevili gigantickou vesmírnou strukturu. Nachází se jen kousek od Země

Věda a technika 16. července 2020 | 08:15 — Lukáš Bauer
Astronomům se podařil neuvěřitelný objev. Ve vesmíru pozorovali obří strukturu připomínající zeď. Tento vesmírný útvar je tvořen mnoha galaxiemi a jeho celková délka je odhadována na více než 1,4 miliardy světelných let. Jedná se o jednu z největších vesmírných struktur, která kdy byla objevena.
Vědci objevili nezvykle obrovský vesmírný objekt / Pixabay

Astronomové našli gigantický vesmírný útvar připomínající zeď, který je tvořen velkým množstvím galaxií. Celá vesmírná struktura je s délkou 1,4 miliardy světelných let jedním z největších objektů, které kdy byly ve vesmíru objeveny. Shluk galaxií se navíc nachází velice blízko Zemi a je tedy velkou náhodou, že nebyla objevena již mnohem dříve.

Objev tohoto gigantického objektu oznámil mezinárodní vědecký tým. Vědci také popsali, že se jedná o shluk několika tisíc různě velkých galaxií, které doprovází velké množství plynu a prachu. Podle místa kde byl objekt nalezen, ho vědci pojmenovali Zeď Jižního pólu.

Jako města v prázdnotě

Galaxie se ve vesmíru nachází ve shlucích uprostřed obrovské vesmírné prázdnoty. Shluky těchto galaxií tak připomínají dlouhá vlákna, která se táhnou vsmírem miliardy světelných let. Jedná se o největší vesmírné struktury, které zná moderní astronomie.

Vědci již v minulosti pojmenovali několik dalších podobných struktur, jako například Velkou zeď, Sloanovu velkou zeď a další. Tato galaktická vlákna tak tvoří vesmírnou síť, kterou astronomové již léta zkoumají. Výzkum jim totiž může napovědět mnohé o vzniku samotných galaxií a povaze celého vesmíru.

Leží v místě, kde není vidět

Vědci se však podivují nad tím, že tento mohutný vesmírný objekt nebyl již nalezen v minulosti. Shluk galaxií se totiž nachází velice blízko Zemi. Pás galaxií leží pouze 500 milionů světelných let za Mléčnou dráhou směrem na jih, ale v místě kde není kvůli svitu jiných hvězd příliš vidět. Díky tomu zůstal objekt před zraky astronomů utajen desítky let. K objevu vědcům pomohla data z takzvaného rudého posunu hvězd a měření vzájemného gravitačního působení galaxií. Dále čtěte: (Vědci objevili velice zvláštní galaxii. Nikdo z astronomů takový objekt ve vesmíru ještě neviděl).