Vojenský tahač z dílen Škody měl převážet těžké tanky. Jeho strůjce byl sám Ferdinand Porsche

Auto 27. července 2020 | 08:19 — Lukáš Bauer
Během okupace Československa za druhé světové války navrhl Ferdinand Porsche těžký terénní tahač, který měl zásobovat frontové dělostřelecké linie granáty. Výsledkem bylo monstrum v podobě Škody RSO, někdy také označované jako Porsche typ 175, které se však ukázalo jako velmi špatná investice.
Další 1 fotografie v galerii
Škoda RSO byl tahač navržený Ferdinandem Porshe / Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Třetí říše potřebovala během války spolehlivé zásobování dělostřeleckých linií na východní frontě. Pro tento účel mělo být zkonstruováno spolehlivé vozidlo schopné projet i tím nejnáročnějším terénem s těžkým nákladem dělostřeleckých granátů. Samotný návrh transportního vozidla dostal na starost známý konstruktér Ferdinand Porsche. Obludná Škoda RSO, která vznikla v mladoboleslavském závodě, byla však ztělesněním velkého neúspěchu.

Vývoj tahače byl zahájen v roce 1942, kdy se osobně Porsche dostavil do Mladé Boleslavi a přivezl s sebou první návrhy. Na tomto úvodním setkání se představitelé Škody se zástupci německé strany dohodli, že se na projektu budou podílet také čeští konstruktéři pod vedením Oldřicha Meduny.

Podivný vzhled a těžká konstrukce

Koncem téhož roku byla většina prací kolem vývoje tahače hotova a závod se připravoval na stavbu prvních prototypů. Po dokončení prvního prototypu se obludný stroj za hlasitého drnčení ocelových kol vydal na svou první zkušební jízdu v okolí Mladé Boleslavi. Vozidlo, které se dokázalo pohybovat rychlostí jen 16 km/h, bylo totiž určeno výhradně pro jízdu v bahnitém terénu.

Celková hmotnost tahače byla sedm tun a dokázal vézt dalších pět tun nákladu, což je poměrně slušná užitečná hmotnost. Horší už to bylo se spotřebou, která v terénu dosahovala i 200 litrů paliva na sto kilometrů. V plném zatížení, kdy Škoda RSO táhla několik dalších nákladních vozů, se spotřeba vyšplhala na neuvěřitelných 600 litrů na 100 kilometrů.

O pohon čtyřkolového tahače v konfiguraci 4 x 4 se staral vzduchem chlazený zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 6 024 ccm a maximálním výkonu 90 koní. Místo startéru byl vpředu instalován ještě malý vzduchem chlazený řadový dvouválec, který měl také předehřát olej a sací trubky.

Během zkoušek prototyp neuspěl

Užitkové schopnosti této nestvůry vypadaly i přes některé nevýhody poměrně dobře, ale pouze do chvíle, než byla zahájena zkouška na rozmáčené louce. V tomto typu terénu se těžký vůz začal propadat a nedokázal se sám uvolnit. Tato zkouška byla pro osud tahače rozhodující, protože nedokázal plnit svou primární roli - zásobovat dělostřelectvo v rozmáčeném a válkou zničeném terénu.

Do konce roku 1942 vyrobili v Mladé Boleslavi deset kusů tahačů včetně prototypů. Do roku 1944 bylo vyrobeno pouhých 206 tahačů Škoda RSO, poté byla výroba ukončena. Původní plány přitom počítaly s měsíční produkcí až 450 tahačů. Dále čtěte: (Tento raketový tank byl první svého druhu. Do boje se ale nikdy nedostal).

Témata: Škoda, Porsche, tahač, tank
Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu