Téměř nepozorovaně minul Zemi asteroid o velikosti osobního auta

Věda a technika 25. srpna 2020 | 11:31 — Ilona Cílková
V neděli proletěl kolem Země v rekordní blízkosti asteroid. Astronomové si ho všimli až po šesti hodinách. Kolem Země pravidelně prolétá řada asteroidů. Ten se jménem 2020 QG, který kolem naší planety proletěl minulý týden, byl ale něčím speciální.
Blíže letěly už jen objekty, které nakonec shořely v naší atmosféře nebo dopadly přímo do moří či na pevninu / Depositphotos

V neděli 16. srpna v 7:08 našeho času proletěl v těsné blízkosti Země asteroid velký jako osobní automobil. Evropská kosmická agentura (ESA), která jeho trajektorii monitorovala, podle CNET.com tvrdí, že šlo o vůbec nejbližší těleso, které nás minulo. Blíže letěly už jen objekty, které nakonec shořely v naší atmosféře nebo dopadly přímo do moří či na pevninu.

Naši planetu minul ve vzdálenosti 2950 kilometrů a stal se tak nejbližším tělesem, které nedopadlo na její povrch. Jeho přítomnosti si astronomové všimli až v okamžiku, kdy se od Země vzdaloval. Objekt byl označen jako 2020 QG a dle dosavadních zjištění je velký zhruba mezi třemi a šesti metry. Z animace, publikované na stránkách NASA, je očividné, jak gravitace Země ovlivnila jeho oběžnou dráhu a asteroid jako by zatočil o 45 stupňů.

Asteroid 2020 QG svým přiblížením překonal objekt 2011 CQ1, který byl v roce 2011 odhalen v rámci programu Catalina Sky Survey ve vzdálenosti asi 5500 kilometrů. Program CSS se zaměřuje na vyhledávání objektů blízkých Zemi, zejména potenciálně nebezpečných asteroidů, které mohou představovat hrozbu. Dle dosavadních zjištění se objekt 2020 QG pohyboval rychlostí kolem 12,3 kilometrů za sekundu, tedy 44280 km/h. To je z pozemského pohledu těžko představitelná rychlost, avšak ve srovnání s jinými patří tento asteroid spíše k „pomalejším“.

Podle odborníků by těleso této velikosti nenapáchalo na naší planetě žádné zásadnější škody a s největší pravděpodobností by shořelo či explodovalo v atmosféře ještě před dopadem na povrch. Potenciální nebezpečí hrozí až od asteroidů větších než 140 metrů, které mohou při dopadu způsobit značné škody.

Blízko letící objekt zachytila soukromá astronomická observatoř Palomar v Kalifornii, která se specializuje na vyhledávání blízkých objektů. Součástí její práce je automatizovaný průzkum, v jehož rámci umělá inteligence každý den posuzuje zhruba sto tisíc snímků oblohy.

Asteroid se objevil jako dlouhá čára na snímku pořízeném přibližně šest hodin po nejbližším přiblížení k Zemi. Později byl potvrzen dalšími pozemními dalekohledy, které pomohly upřesnit jeho trajektorii a vlastnosti. Astronomům se podařil zcela ojedinělý objev. Našli velice vzácnou hvězdu, která se nepodobá žádné jiné.

Inflace se sice stabilizovala, za oběd v restauraci ovšem zaplatíte v průměru už 224 korun