Vědci objevili na rudé planetě velice zvláštní obrazec. Připomíná lidskou malbu

Věda a technika 27. prosince 2020 | 20:25 — Lukáš Bauer
Vědci z evropské vesmírné agentury (ESA) analyzovali snímky, které pořídila sonda Mars Express, která obíhá již několikátým rokem kolem rudé planety Mars, a objevili něco nečekaného. Na jednom ze snímků totiž uvideli anděla a srdce tak dobře vyobrazené, jako by to byla lidská práce.
Útvar na povrchu Marsu připomíná anděla a srdce / ESA

Na jednom ze snímků sondy Mars Express obíhající kolem rudé planety vědci objevili krajinu, která shora připomíná anděla s velice jasnou svatozáří a srdce. Tento neobvyklý kontrast barev různých písků a prohlubní na povrchu Marsu je natolik dokonalý, že může připomínat lidské dílo. Vědci se domívají, že obraz vznikl také díky drobným vzdušým vírům při povrchu Marsu, které existují i u nás na Zemi.

Neobvyklý krajinný jev byl sondou vyfotografován v oblasti kousek od jižního pólu planety. Samotný jižní pól je přikrytý směsí vodního a suchého ledu silnou až jeden a půl kilometru. Jelikož teď v oblasti panují letní měsíce, je v okolí jižního pólu tohoto marsovského ledu o něco méně.

Unikátní přírodní souhra

Jednotlivé části anděla jsou podle expertů z ESA tvořeny různými přírodnímy prvky. Například popsali ruku anděla, která je vytvořena obrovským kráterem vytvořeným sublimací ledu do atmosféry. Proces, kdy se mění led na plyn, nastává i na jiných planetách a často po sobě zanechává v krajině prázdné dutiny, které se časem propadají.

Velice zajímavý je také vznik svatozáře anděla, jejichž základem je impaktní kráter. V tomto místě meteroit, který do Marsu narazil, vyvrhl množství různě barevných hornin a přispěl tak výrazným způsobem k některým detailům přírodního díla. Srdce je pak tvořeno svahy kopců tvořenými erozním procesem a také tmavým materiálem, jehož původ vědci zatím neznají.

Mnoho objevů

O některých planetárních jevech už vědci věděli díky sondě Mars Reconnaissance Orbiter, která Mars obíhá od března roku 2006. Sonda Mars Express, která rovněž obíhá rudou planetu, již dosáhla mnoha velice důležitých objevů. Díky tomu mohou vědci pečlivě studovat fyzikální vlastnosti planety, její geologické procesy a také atmosféru. Dále čtěte: (Na Marsu se nacházejí nejméně čtyři vodní jezera. Vědci potvrdili jejich přítomnost).

Témata: anděl, srdce, planeta, Mars, vědec