Vědci zachytili signály, které naznačují, že uvnitř zemského jádra se nachází neznámá struktura

Věda a technika 07. března 2021 | 07:09 — Lukáš Bauer
Půda pod nohama je pro každého z nás naprostou samozřejmostí, ale už málokdo se zabývá tím, co je pod ní, natož pak hluboko v zemském jádru. Vědci nyní objevili celou řadu důkazů o tom, že uvnitř zemského jádra se může nacházet dosud neznámá struktura. Její teplota může dosahovat až pěti tisíc stupňů Celsia.
Uvnitř zemského jádra se nachází zvláštní struktura / Pixabay

Nejnovější vědecké důkazy naznačují, že hluboko v samotném nitru naší planety se uvnitř jádra nachází ještě další struktura. Podle vědců tak uvnitř zemského jádra může existovat ještě další jádro, jehož teplota se může pohybovat až okolo pět tisíc stupňů Celsia. Kromě tradičně známých čtyř vrstev v podobě kůry, pláště, vnějšího jádra a vnitřního jádra, tak může Země mít ještě další dosud neznámou vrstvu.

Znalosti lidstva o tom, co se nachází pod zemskou kůrou, byly většinou získávány z toho, co prozradily sopky nebo seismická aktivita. Z těchto nepřímých pozorování vědci například odvodili, že zemské jádro tvoří pouhé jedno procento celkového objemu naší planety, ale také spoustu dalších poznatků. Nyní tým vědců pod vedením Joanne Stephenson přichází s důkazy, že vnitřní jádro může mít dvě velice odlišné vrstvy.

Vědci vyuužili vyhledávací algoritmus k porovnávání tisíců modelů vnitřního jádra s naměřenými daty seismických vln a jejich průchodem Zemí za několik posledních desetiletí. Dále tým vědců také zkoumal modely anizotropie vnitřního jádra, což spočívá v hledání rozdílů mezi složením jádra a jeho vlivu na vlastnosti seismických vln.

Důkazy byly již dříve

Jejich vědecká studie, která vychází převážně z výše zmíněných měření, sice neprokázala velké rozdíly v hloubce vnitřního jádra Země, ale poukázala na změny, které naznačují rozdílnou hustotu železa ve vnitřní části vnitřního jádra. Tento výzkum tak podle jeho autorů možná nachází odpovědi na to, proč některé dřívější experimentální důkazy nebyly v souladu se současnými modely struktury Země.

Stále jen teorie

O přítomnosti další vrstvy s odlišným složením a hustotou, než má vnitřní zemské jádro, vědci spekulovali již delší dobu, nikdy však neměli v rukou dostatečně průkazný výzkum. Přestože výzkumy tuto přítomnost naznačují a stále více potvrzují, autoři studie uvedli, že jejich možnosti měření jsou v takové hloubce stále velmi omezené a jejich závěry pouze teoretické. Dále čtěte: Život na Zemi má ještě miliardu let. Rozeběhne se sled událostí, ze kterých už není návratu.

Vládní konsolidační balíček výrazně omezil volnočasové benefity pro zaměstnance