Revoluce v ukládání dat. Vědci představili zbrusu novou technologii v podobě grafenového disku

PC a Mobil 14. června 2021 | 10:27 — Lukáš Bauer
Mezinárodní tým vědců úspěšně otestoval novou technologii na výrobu pevných disků s ultravysokou hustotou. Na jejich nový grafenový disk se vejde až desetkrát více dat, než je tomu u dnešních běžných pevných disků. Vědci využili unikátní technologii grafenové mřížky, která slouží jako ochránná vrstva magnetického pole.
Vědci vytvořili novou technologii pevných disků s pomocí grafenu / Depositphotos

Že grafen je materiál budoucnosti, naznačují mnohé studie a výzkumy, během kterých ho vědci využili. Brzy se k revolučnímu materiálu mohou přiklonit také výrobci pevných disků. Mezinárodní tým vědců totiž vyvinul pevný disk na bázi grafenu, který má díky unikátní technologii až desetkrát větší kapacitu než běžně dostupná zařízení. Výsledky jejich experimtálního výzkumu zveřejnil vědecký časopis Nature Communications.

První pevné disky nebo hard disky (HDD, hard disk drive) se objevily již v 50. letech minulého století. Jako úložná média v osobních počítačích se však začaly uplatňovat až o několik dekád později. Během jejich existence se staly nedílnou součástí našich životů a nadále představují hlavní úložné médium ve většině desktopových počítačů.

Kapacita neustále roste

Kapacita pevných disků se v rámci rychlého vývoje počítačových komponent neustále zvětšovala, a to o několikaciferná čísla. Vědci si ale také uvědomují, že samotná technologie už naráží na své limity a bude potřeba inovace. Právě tento problém by měla vyřešit implementace grafenového materiálu do vrstev, které chrání disky před poškozením dat.

Klíčovou součástí hard disků jsou úložné desky ze slitin hliníku, které slouží pro samotný zápis informací, jež jsou uložené na magnetické vrstvě za pomoci takzvaných hlav. Mezi jednotlilvým deskami se nachází vrstvy na bázi uhlíku, které úložný prostor chrání před poškozením nebo přehřátím. Během let dokázali inženýři zvýšit hustotu dat více než čtyřnásobně a stejně tak i tloušťku jednotlivých desek až na hodnotu 3 nanometry.

Unikátní vlastnosti grafenu

Další snižování tloušťky je už ale velice obtížné a právě zde vstupuje do hry grafen a jeho ultratenká téměř dvojrozměrná vrstva atomů uhlíku, jež je uspořádána do pravidelných šestiúhelníků. Díky tomu se může kapacita disku zvýšit až na desetinásobek současné kapacity. Výzkum naznačuje, že takové využití grafenu je skutečně cestou ke zvýšení kapacity, zda se však technologii podaří prosadit, je zatím otázkou. Dále čtěte: (Nová evropská sonda poletí na misi k Venuši. Zjistí, co zvláštního se s planetou před miliardami let stalo).