Loňský rok nás přikoval k počítačům – co jsme na internetu vyhledávali nejvíce?
Loňský výzkum ukázal, že Češi za jeden měsíc vygenerují přes 800 milionů dotazů – data zahrnují jak český vyhledávač Seznam, tak Google. Z toho vyplývá, že se s vyhledávačem radíme každý měsíc zhruba 160 ×.
Vysoká čísla ukazují, že se na informacích uvedených na internetu stáváme čím dál více závislými. Toho využívají zejména dezinformační weby, které nám tu a tam podstrčí ne úplně pravdivou nebo zavádějící informaci.
Češi – národ sportovců
Co Čech, to fotbalový trenér. Anebo hokejový. Záleží, jaké mistrovství se zrovna hraje. Vypovídají o tom i data poskytnuté službou Google Trends.
Ta ukazují, že v době mistrovství v čemkoliv začínají Češi aktivně vyhledávat informace o této události. Červnu 2021 dominovalo vítězství Barbory Krejčíkové na French Open. Ta se ale o svoje prvenství ve vyhledávání pere s mistrovstvím Evropy ve fotbale.
Nejinak tomu ovšem bylo i v případě hokejového mistrovství světa. Vyhledávače ovládly dotazy na reprezentační týmy, jejich sestavy a pozornosti fanoušků neunikli ani rozhodčí. Zájem stoupl také o hlavní město Litvy – pořadatele turnaje. Počet dotazů na město Riga stoupl pětinásobně.
Češi – národ kutilů
O kutilské vášni českého národa svědčí i dotazy podané vyhledávačům. Dotazů „Jak na…“ je celá řada a vyhledávače bývají prvním rádcem, než odcházíme do dílny, garáže nebo na zahradu.
Nebude překvapením, že mezi nejvyhledávanější dotazy loňského roku patří Jak ušít roušku. Populární jsou také instruktážní videa pro nadšené kutily.
Nicméně koronavirové krize se týkala většina loňských dotazů. Kromě toho, že nás zajímalo, jak si roušku ušijeme doma sami, chtěli jsme mít jasno i v tom, jak ji správně nosit. Server Živě.cz vloni přišel s kompletním seznamem klíčových slov, které české kutily zajímají. Nechybí ani recept na husu!
Češi – národ kuchařů
Dobré jídlo a kvalitní pití. To nás všechny přeci baví. I do české gastronomie ovšem promluvil koronavirus. Se zavřenými hospodami a restauracemi vzrostl zájem o domácí vaření.
V loňském roce jsme tak vyhledávali tradiční české recepty a nevyhýbali jsme se ani pokrmům ze světové kuchyně. Svoji renesanci zažila boloňská omáčka, která patří k levným a rychlým pokrmům.
Rok 2020 nás zbavil nejen našich oblíbených restaurací, ale i možnosti závodního stravování. Někteří zůstali doma úplně, zatímco některým zaměstnancům zavřeli firemní kantýny. Tématem dne se tak stala rychlá a levná jídla.
Díky levnému nakupování a jídlu ve slevách stouplo i množství vyhledávání slevových letáků. Grafy vyhledávání ukazují pravidelný zájem o nový Kaufland leták. Ten podle Google Trends vyhledává přibližně 80 lidí týdně.
S informacemi nakládejte opatrně
Nezáleží na tom, zda na internetu hledáte recept na svíčkovou, návod na ptačí budku nebo rajčata v akci. Vyhledávání a závislost na informacích se staly běžnou součástí našich životů. Google a Seznam patří mezi naše důvěryhodné poradce.
Na závěr bychom chtěli ale připomenout jednu věc. Ne vše na internetu je pravda. Zatímco rajčata v akci se maximálně vyprodají, v případě vyhledávání domácí samoléčby riskujete i vážná zdravotní ohrožení.