Je jako nezničitelný tank ve světě hmyzu. Vědci chtějí poznatky brnění tohoto brouka využít pro armádní účely

Věda a technika 29. září 2021 | 15:57 — Lukáš Bauer
Vědci zveřejnili studii z výzkumu záhadného druhu extrémně odolného ďábelského brouka. Během výzkumu odhalili mikroskopické tajemství jeho téměř nezničitelného skeletu. Tento tvor, známý jako ďábelský brouk, je jedním z nejodolnějších tvorů na planetě.
Tento druh ďábelského brouka je jedním z nejodolnějších tvorů na planetě / Wikimedia Commons / Natianol museum

Nový výzkum ukázal v nanoměřítku téměř nezničitelný exoskelet takzvaného ďábelského brouka a odhalil tak tajemství jeho neuvěřitelné odolnosti. Pro tohoto tvora totiž například přejetí autem není žádný problém a odolává velice dobře také hmyzožravým živočichům, jako jsou ptáci, žáby a další.

Vědci se proto rozhodli, že za pomoci mikroskopických a spektroskopických zobrazovacích metod ve vysokém rozlišení rozluští tajemství neuvěřitelné pevnosti skeletu brouka Phloeodes diabolicus, a to se jim také podařilo.

U ďábelských brouků, podobně jako u ostatních druhů podobného nelétavého hmyzu, jsou krovky srostlé, takže vytvářejí velice pevnou strukturu kolem těla. V případě Phloeodes diabolicus je tato pevnost natolik vysoká, že udrží tlak téměř 40tisíckrát větší, než je jeho vlastní váha.

Neobvyklá konstrukce a složení

Vědci také zkoumali stavbu krovek, které slouží jako silný štít, a zjistili, že jsou srostlé neobvykle pevnými a častými spoji, než je obvyklé u jiných podobných brouků. Následné rozbory ukázaly, že krovky také obsahují množství speciálních bílkovin, které zvyšují jejich odolnost. Pod tímto neprůstřelným štítem byly objeveny ještě jakési vzduchové kapsy, které také výrazně přispívají k tlumení nárazů a rozmělňování tlaku. V případě, že je skelet brouka vystaven většímu tlaku, zamkne se jako skládačka, aby nedošlo k jeho rozpojení.

Ochrana proti predátorům

Tento druh suchozemského brouka není příliš rychlý ani lehký, ale je to spíš takový hmyzí tank. Pokud je tento tvor napaden, jeho brnění ho chrání tak dlouho, než to predátor vzdá a jde si obstarat snadnější kořist. Výzkumy těchto superodolných živočichů mohou přispět například k vývoji nových materiálů s vysokou odolností vůči tlaku. Dále čtěte: Koronavirus se výrazně mění, aby se snadněji šířil. Studie přichází také s radami, jak se proti novým mutacím bránit.

Zdroj: Nature.com.