Vědci se obávají neznámých patogenů z vesmíru. Mohou pro život znamenat větší zkázu než asteroid

Věda a technika 23. listopadu 2021 | 09:17 — Lukáš Bauer
Spolu s obrovským nárůstem vesmírných letů a stále ambicióznějšími plány lidstva na dobývání okolního vesmíru, vzrůstají také obavy vědců z mimozemských patogenů. Riziko zavlečení patogenů z vesmíru je podle vědců stále větším tématem. Pokud by se totiž na Zemi takový patogen objevil, mohl by zničit více života na planetě než dopad asteroidu.
Cizí planety mohou obsahovat nebezpečné patogeny pro život na Zemi / Pixabay

Vědci mají v souvislosti s nárůstem vesmírných letů v posledních desetiletích stále větší obavy o to, aby se na Zemi nedostaly neznámé patogeny z vesmíru. Přestože se může jednat pro většinu lidí o sci-fi, vědci upozorňují, že tato hrozba se může stát do konce století naprosto reálnou.

Už dnes probíhá vesmírný závod, ve kterém se 85 společností snaží najít budoucnost v meziplanetárním cestovním ruchu. Vědci však varují, že než začne být vesmírný cestovní ruch masovou záležitostí, musí lidstvo vyřešit opatření, která budou alespoň určitým způsobem eliminovat a reagovat na hrozbu zavlečení nepůvodních patogenů.

Neznámá hrozba

Pokud se lidstvu podaří na Zemi importovat cizí organismus například z jiné planety, může to podle vědců způsobit naprostou zkázu v rovnováze naší planety. Vědci upozorňují, že v současné době je šance na takovou událost prakticky nulová, ale v budoucnu se bude riziko značně zvyšovat.

Vzhledem k tomu jaké by zavlečení cizího patogenu mohlo mít vliv na život na planetě, vědci považují za nezbytné se tomuto tématu věnovat stejnou vahou jako například nárazu asteroidu.

Zmutované pozemské organismy

Pokud by se na Zemi dostal patogen, se kterým se žádný organismus na planetě ještě nikdy nesetkal, mohlo by to způsobit vyhubení prakticky celého kontinentálního života. Stejně tak mohou pro Zemi představovat hrozbu organismy zavlečené ze Země do vesmíru, kde se budou odděleně vyvíjet. Pokud by se pak taková mutace dostala zpět na Zemi, může to představovat značný problém. Dále čtěte: (Američané testují velice zvláštní zařízení. Suborbitální urychlovač může změnit vesmírné lety).

Zdroj: Sciencealert.com.