Na dně oceánu hledali vrak potopené lodi. V hloubce šesti kilometrů však vědce překvapil jeden z nejzáhadnějších tvorů planety

Věda a technika 03. ledna 2022 | 11:23 — Lukáš Bauer
Skupinu mořských biologů, kteří prováděli výzkum hluboko pod hladinou moře, překvapil bájný tvor, kterého v temnotě potkali. Byli totiž svědky dosud nejhlubšího pozorování obří krakatice v historii. Tohoto tvora s dlouhými chapadly totiž pozorovali v hloubce šesti kilometrů.
Obří krakatice byla spatřena šest kilometrů pod hladinou / Pixabay

Podmořští průzkumníci a lovci vraků počátkem loňského roku prováděli vůbec nejhlubší ponor k potopené lodi v historii. Cílem jejich mise bylo plavidlo USS Johnston, které se potopilo během jedné z mnoha námořních bitev v roce 1944. Kromě velice zachovalého stavu lodi, která na dně leží už desítky let, však vědce překvapil ještě tvor, kterého v hlubinách potkali.

Vzhledem k množství pořízených snímků, které se jim podařilo pod hladinou nafotit, trvala jejich analýza velice dlouho, a proto až nyní zveřejnili vědci svůj fascinující objev. Více než šest kilometrů pod hladinou se totiž na jedné z fotografií objevila bájná krakatice - obří druh podmořského hlavonožce, jehož chapadla se táhnou do dálky několika metrů.

Záhadný mořský obr

Na snímcích byl vidět obrys dlouhého tvora, kterého však dokázali biologové poměrně snadno identifikovat. Nebylo pochyb o tom, že se jedná o obrovského hlavonožce, takzvanou krakatici druhu Magnapinna, který zatím nemá český název. Tělo krakatice není příliš velké, což se ale nedá říci o jejích chapadlech. Ta totiž často dosahují délky až dvacetinásobku těla.

Tento druh krakatice patří vůbec k nejzáhadnějším tvorům oceánu a dosud byl spatřen jen několikrát. Nejhlubší výskyt této krakatice byl dosud zaznamenán v hloubce okolo 4,8 kilometru pod hladinou. Nyní se však ukazuje, že tvor dokáže žít mnohem hlouběji, než se biologové domnívali.

Na dně příkopu

Fotografie tohoto tvora se biologům podařilo pořídit na dně Filipínského příkopu v hloubce 6212 metrů. Z pořízených fotografií vědci zjistili, že se mohlo jednat o mladou krakatici, která ještě nebyla zcela vyvinuta. Na snímcích je totiž patrný zvláštní tvar chapadel, která neodpovídají tvaru, který mají dospělí jedinci. Tento nový objev má velký vědecký význam pro lepší pochopení o složení hlubokomořských ekosystémů a jejich ochrany před průmyslovou činností. Dále čtěte: (Největší létající tvor všech dob je ještě zajímavější, než se vědci domnívali).

Zdroj: Springer, Hakai.