Vědci popsali zcela extrémní planetu. Podmínky v její atmosféře jsou doslova smrtící

Věda a technika 14. února 2022 | 14:17 — Lukáš Bauer
Atmosféra asi nejvíce extrémní exoplanety, kterou dosud vědci objevili, je žhavější než oheň, přitom se ale v mnohém podobá té pozemské. Svět o polovinu větší než Jupiter má velmi krátký rok, protože obíhá velice blízko své hvězdy, a jeho atmosféra je natolik žhnoucí, že obsahuje velké množství odpařeného železa.
Zvláštní planeta má na svém povrchu teplotu přesahující 3200 stupňů Celsia / Pixabay

Skupina evropských astronomů pod vedením švédských vědců velmi dobře popsala podmínky, které panují na nejžhavější exoplanetě, která kdy byla objevena. Exoplaneta WASP-189b je plynným obrem podobným Jupiteru, jen větší a mnohem žhavější.

Vědcům se také nyní podařilo analyzovat její atmosféru a zjistili, že je v mnohém podobná té na Zemi. Ukázalo se, že tak jako v zemské atmosféře i její vzdušný obal tvoří několik vrstev. Jedna z nich se chová podobně jako ozónová vrstva, a absorbuje tak škodlivé ultrafialové záření.

Extrémně žhavá planeta

Ze všech známých exoplanet je však svět známý pod označením WASP-189b tím posledním, u kterého bychom hledali podobnosti se Zemí. Tato planeta se nahází dvacetkrát blíže ke své mateřské hvězdě než Země ke Slunci, takže jeden oběh kolem ní stihne za necelé tři pozemské dny. Již ze starších pozorování je také známo, že na denní polovině planety stoupají teploty až na neuvěřitelných 3200 stupňů Celsia.

WASP-189b se nachází 322 světelných let od Země. Přesto tým vedený astronomy z Lundské univerzity ve Švédsku poodhalil složení ovzduší tohoto dalekého, exotického světa. Výzkumníci zkoumali světlo mateřské hvězdy, které proniklo atmosférou WASP-189b. Pomocí spektrografu HARPS na chilské observatoři La Silla hledali ve vlnových délkách přicházejícího záření typické „otisky prstů“ jednotlivých prvků.

Přesto podobná Zemi

Analýza mimo jiné zjistila, že ovzduší zkoumané exoplanety je bohaté na plyny obsahující chrom, vanad, hořčík, mangan a dokonce železo. Jedním z překvapivých zjištění byla přítomnost oxidu titaničitého. Na Zemi se tento plyn vyskytuje velmi vzácně, ale na WASP-189b by podle astronomů mohl hrát podobnou roli jako ozon v zemské atmosféře.

Výzkum evropských vědců tak nejenže naznačil existenci titanové obdoby pozemské ozonové vrstvy, ale odhalil i další zajímavosti. Při měřeních vědci zjistili mírné odchylky naměřených vlnových délek od očekávaných „otisků prstů“ jednotlivých prvků. Tyto drobné odchylky naznačují, že na planetě panují mimořádně silné větry a její ovzduší je rozvrstveno. Právě touto vlastností připomíná WASP-189b Zemi nejvíce. Dále čtěte: (Vědci objevili chybějící článek ve vývoji kosmu. Je jím obří struktura uvnitř naší galaxie).

Zdroj: Inovation Network, Techexplorist.