Roky si mysleli, že pozorují černou díru. Nyní astronomové zjistili, že záhadný objekt je něco zcela jiného

Věda a technika 28. března 2022 | 15:50 — Lukáš Bauer
Před dvěma lety astronomové ohlásili unikátní objev černé díry, která se nachází ve dvouhvězdném systému nedaleko od Země. Tento objekt se totiž nacházel jen tisíc světelných let od naší planety a vědci si slibovali, že by se konečně o černých dírách mohli dozvědět více. Nový výzkum však všechny překvapil, protože ukázal, že se vůbec nejedná o černou díru.
Zvláštní objekt nedaleko od Země není černou dírou / Depositphotos

Když před dvěma lety došlo k objevu nové černé díry, která je vzdálena jen tisíc světelných let od země, slibovali si od toho astronomové nové poznatky ohledně vzniku a existence těchto zvláštních vesmírných těles. V rámci nového výzkumu však skupina astronomů z Evropské jižní observatoře (ESO) zjistila, že se ve skutečnosti o černou díru nejedná.

Původní objev počítal s tím, že součástí dvouhvězdného systému s označením HR 6819, je také černá díra, kterou obě blízké hvězdy obíhají. Nyní ale zjistili, že černá díra v systému vůbec neexistuje. Ve skutečnosti považovali za černou díru jednu z hvězd, která si ukrojila část svého souseda.

Záhadné černé díry

Černé díry je obecně poměrně těžké objevit díky tomu, že neemitují žádné světlo a vědci je běžně identifikují, na základě tvaru oběžných drah okolních těles. Černá díra je totiž natolik hmotná, že výrazným způsobem ovlivňuje svým gravitačním působením chování planet a hvězd ve své blízkosti.

Tým vědců pod vedením Julie Bodensteinerové z Katolické univerzity v Leuvenu však navrhl, že v případě soustavy HR 6819 lze chování hvězd vysvětlit i bez přítomnosti černé díry. K ověření této hypotézy byla zapotřebí přesnější pozorování než v předchozí studii. Za tímto účelem se vědci spojili s týmem astronomů z ESO a využili teleskop Very Large Telescope (VLT) a interferometr Very Large Telescope Interferometr (VLTI) a zjistili, který z obou scénářů je pravdivý.

Vzácný jev k pozorování

Spektrální měření pomocí teleskopu VLT odhalila, že ve vzdálenosti, kterou předpovídá scénář s černou dírou, se nenachází žádná hvězda. Tato tvrzení doplnila měření z VLTI. Ukázalo se, že hvězdy kolem sebe obíhají ve vzdálenosti trojnásobně menší, než je vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Takzvaný binární systém vědci pozorují v okamžiku, kdy jedna hvězda svojí gravitací přitáhla materiál ze společníka. Tento konkrétní systém se podle vědců nachází těsně před výbuchem supernovy typu Ia, což je pro vědce velice výjimečné pozorování. Díky tomu se mohou dozvědět, jak vzájemná gravitační interakce ovlivňuje evoluci masivních hvězd a následně tvorbu s nimi souvisejících jevů včetně gravitačních vln a prudkých výbuchů supernov. Dále čtěte: (Osm kilometrů pod hladinou oceánu. Expedice objevila zvláštní živočichy v Atakamském příkopu).

Zdroj: Sci-news, aanda.org.