Před třemi sty lety se výrazně snížila sluneční aktivita. Vědci nyní přichází s nadějí na vysvětlení této staré záhady

Věda a technika 03. dubna 2022 | 12:35 — Lukáš Bauer
Astronomové se již více než 300 let snaží objasnit záhadné chování našeho Slunce. Před stovkami let totiž došlo k zvláštní změně a výrazně se snížila jeho aktivita. Nyní toto chování vědci pozorují u jiné hvězdy a nabízí se jim tak jedinečná šance tento fenomén lépe prozkoumat.
Slunce se před několika staletími zklidnilo a vykazovalo mnohem nižší aktivitu než dnes / Depositphotos

Vědcům se možná konečně podaří rozluštit staletou záhadu našeho Slunce. Je známou skutečností, že před přibližně 300 lety došlo k výraznému útlumu sluneční aktivity, což způsobilo, že během tohoto období nebyly na Slunci pozorovatelné sluneční skvrny. Nyní se vědcům podařilo objevit hvězdu, která vykazuje stejné chování jako naše Slunce. Novou vědeckou studii na toto téma publikoval odborný časopis Astrophysical Journal.

Během útlumu sluneční aktivity astronomové pozorovali, že celých 70 let Slunce nevykazovalo žádné skvrny. Za normálních okolností jejich počet běžně kolísá v předvídatelných 11letých cyklech.

Podobná hvězda jako Slunce

Nyní se vědcům podařilo objevit hvězdu, která vykazuje zcela totožnou pauzu ve své aktivitě jako Slunce před několika staletími. Tmavé skvrny jejichž absence si vědci u hvězdy všimli, se objevují u většiny typů hvězd. Jedná se o místa, kde magnetické pole brání proudění hmoty, čímž vznikají oblasti dočasně nižších teplot.

Tyto zdánlivě drobné skvrny mají ve skutečnosti tisíce kilometrů v průměru a je možné je pozorovat celé hodiny. Na Slunci byly tyto skvrny vůbec poprvé pozorovány na počátku 17. století. Od té doby existuje velmi dobrý přehled o jejich proměnlivosti a 11letých cyklech sluneční aktivity. Tento pravidelný interval byl však v polovině 17. století narušen a skvrny ze Slunce se na několik desítek let zcela vytratily.

Vypnutí magnetického pole

Co za tímto záhadným poklesem sluneční aktivity bylo, je dodnes předmětem dohadů a hypotéz. Vědci se shodují na tom, že v podstatě došlo k vypnutí magnetického pole Slunce. Existují také teorie o dlouhodobějších cyklických změnách ve výskytu povrchových skvrn, dosud však neexistují přímé důkazy. S objevem nové hvězdy vykazující stejné chování však roste naděje na rozluštění této záhady.

V rámci výzkumu intenzity aktivity různých hvězd vědci narazili na hvězdu, jejíž cyklus se na pohled zastavil. Jedná se o 36 světelných let vzdálené těleso s označením HD 166620, které zpočátku vykazovalo cyklus v trvání 17 let. Hvězda od roku 2003 nevykazuje žádné známky skvrn na povrchu. Vědci se nyní budou snažit získat více poznatků o této hvězdě a možná tak konečně přijdou na to, co způsobilo pokles sluneční aktivity v 17. století. Dále čtěte: (Vědci objevili ve vesmíru velice zvláštní planetární systém. Do této chvíle nic podobného neviděli).

Zdroj: Astrophysical Journal, researchgate.net.