Astronomové zachytili podivnou ozvěnu z dalekého vesmíru. Způsobilo ji celkem osm objektů

Věda a technika 05. května 2022 | 15:00 — Lukáš Bauer
Skupina astronomů z Massachusettského technologického institutu (MIT) pozorovala odrazy záření kolem binárních hvězdných systémů. Tímto způsobem se jim podařilo zachytit ozvěnu celkem osmi černých děr a také popsat jejich vlastnosti.
Supermasivní objekty vydávají záblesky rentgenového záření / Depositphotos

Superhmotných objektů v podobě černých děr se nachází ve vesmíru bezpočet. O těchto záhadami opředenými objektech se toho však ví stále poměrně málo, ale předpokládá se, že pohlcují nejen hmotu a energii, ale také informace. Černé díry jsou většinou neviditelné, protože pohlcují také světlo. Za určitých okolností však mohou vydávat záblesky světla, které mohou astronomové vidět v rentgenovém spektru.

Tyto záblesky vědci mohou pozorovat v případě, že je v okolí černé díry dostatek plynu a prachu, který je odráží. Právě toto se nyní podařilo astronomům z z univerzity MIT při hledání záblesků z rentgenových dvojhvězd černých děr. Jedná se o systémy ve kterých černou díru obíhá hvězda.

Automatický nástroj

Vědeckou studii na toto téma publikoval odborný časopis The Astrophysical Journal. Vědci v ní popisují, jak k detekci těchto ozvěn využili automatický nástroj s názvem „Reverberation Machine“. Tímto nástrojem mohou vědci procházet družicová data a hledat v nich známky černých děr. Jen v naší galaxii se jim podařilo najít hned osm takových dvojhvězd.

Doposud astronomové věděli jen o dvou binárních systémech v naší galaxii, tedy případech, kdy černou díru obíhá hvězda. Vědci díky novému výzkumu získali poměrně detailní představu o tom, co přesně se děje, když černá díra začne vysílat záblesky záření. Badatelům se také podařilo na konci pozorovaného procesu vysledovat jeden silný záblesk.

Ovlivňují formování galaxií

Astronomové se domnívají, že by za záblesky mohla být samotná korona černé díry, které v krátkých intervalech expanduje a vyvrhne výbuch energetických částic. Právě tento výzkum může být počátkem k objasnění toho, jak černé díry formují vznik samotných galaxií. Dále čtěte: (Vědci objevili záhadný druh vesmírné exploze. Takzvaná mikronova připomíná výbuch termonukleární bomby).

Zdroj: The Astrophysical Journal, MIT.