Vědcům se podařil průlom v oblasti energetiky. Počítač napájeli šest měsíců pouze řasami

Věda a technika 16. května 2022 | 09:30 — Lukáš Bauer
Vědci z University of Cambridge ve Spojeném království dokázali za pomoci speicálního bateriového článku z mořských řas napájet jednoduchý počítač celých šest měsíců. Nová vědecká metoda se může stát zdrojem energie, pro bezpočet elektronických zařízení.
Počítač udržely šest měsíců při životě řasy / Pixabay

Inženýři z University of Cambridge ve Spojeném království dokázali napájet mikroprocesor déle než šest měsíců za pomoci elektrického proudu generovaného běžným druhem sinic. Nová experimentální metoda by mohla v budoucnu sloužit jako zdroj energie pro nejrůznější elektronická zařízení.

Se stále rostoucí digitalizací planety je nezbytné dodávat stále více elektrické energie. Kromě samotného internetu, který využívají lidé ke sdílení informací a provozu různých služeb, existuje také internet věcí, které se na spotřebě elektrické energie stále více podílí.

„Stále se zvětšující internet věcí potřebuje větší množství energie a domnívám se, že to bude muset pocházet ze systémů, které dokážou energii vyrábět, spíše než ji jednoduše ukládat jako baterie,“ uvedl na dotaz redakce Christopher Howe, biochemik z University of Cambridge.

Řasy jako zdroj energie

Některá z těchto zařízení jsou daleko od elektrické sítě a potřebují tak aleternativní a nezávislé zdroje energie. Například měřící stanice, seismické senzory a další spousta zařízení, které odesílají informace v reálném čase, potřebují spolehlivý zdroj energie. Tím může být například solární panel, který má však nevýhodu, že je závislý na svitu slunce.

Dobrou aletrnativou tak může být nový zdroj energie na bázi běžných sinic, které fungují jako solární článek. Verze článku o velikosti AA baterie dokázala za dokonalých laboratorních podmínek vyrobit něco málo přes čtyři mikrowatty na centimetr čtvereční. I když byla světla zhasnutá, řasy pokračovaly v zužitkování zásob živin a vytvářely menší, ale stále znatelný proud.

Počítal šest měsíců

Programovatelnému 32bitovému procesoru s redukovanou instrukční sadou běžně používanému v mikrokontrolérech zadali vědci sadu součtů, které bylo možné počítat po dobu 45 minut. Po uplynutí této doby následovala 15minutová přestávka. V laboratorních podmínkách takto dokázali vědci udržet mikroprocesor v chodu celých šest měsíců. Dále čtěte: (Člověk zamořil, nejen radioaktivitou, už mnoho míst na Zemi. Vrátit život jim mohou zvláštní rostliny z Austrálie).

Zdroj: Energy and Environmental Science, Sciencealert.

Inflace se sice stabilizovala, za oběd v restauraci ovšem zaplatíte v průměru už 224 korun