Zvláštní signál přicházející z vesmíru. Pochází z jiné galaxie a připomíná tlukot srdce

Věda a technika 20. července 2022 | 11:06 — Lukáš Bauer
Skupině astronomů z Massachusettského technologického institutu (MIT) se podařilo detekovat velice zvláštní signál z hlubokého vesmíru. Jedná se o trvalý signál, přicházející z jiné galaxie, který podle vědců tak trochu připomíná tlukot lidského srdce. Objevuje se totiž ve velice pravidelném intervalu.
Astronomové zachytili zajímavý signál z vesmíru / CHIME / MIT / volný zdroj

Astronomové z Massachusettského technologického institutu (MIT) oznámili, že se jim podařilo detekovat zvláštní signály z jiné galaxie. Jedná se o signály kategorie FRB (Fast radio bursts), tedy záblesky rádiových vln, nespecifikovaného astrofyzikálního původu. Tyto záblesky se však od těch předchozích liší tím, že se objevují v pravidelných intervalech a tak trochu připomínají tlukot srdce.

Vědci nový signál pojmenovali FRB 20191221A. V současné době se jedná o nejdéle trvající opakující se FRB v historii pozorování tohoto fenoménu, který přichází z dalekých galaxií.

Neutronové hvězdy

Astronomové zatím netuší, co je zdrojem tohoto zvláštního signálu, ale s jistotou mohou říci, že přichází z galaxie vzdálené několik miliard světelných let. Jaký objekt však tyto signály do vesmíru šíří je zatím stále záhadou. Vědci však předpokládají, že nejpravděpodobnějším zdrojem bude neutronová hvědza typu pulzar nebo magnetar. Neutronové hvězdy jsou v podstatě jádra zemřelých hvězd, které rotují obrovskou rychlostí kolem své osy. Tyto hvězdy jsou typickými generátory paprskovitých záření.

Lov na vesmírné signály

Vůbec poprvé byl tento druh signálu pozorován v roce 2007 a od té doby jich byly odhaleny stovky, přesto o nich vědci vědí jen velice málo. Jedním z nejpovolanějších přístrojů na jejich detekci je kanadský radioteleskop CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment), který se skládá ze čtyř parabolických reflektorů umístěných v několika světadílech.

CHIME nepřetržitě pozoruje oblohu při rotaci Země a je navržen tak, aby zachytil rádiové vlny vysílané vodíkem v nejranějších fázích vesmíru. Teleskop je shodou okolností citlivý také na rychlé rádiové záblesky a od roku 2018, kdy začal pozorovat oblohu, zachytil CHIME stovky FRB vyzařujících z různých částí oblohy. Dále čtěte: (Vody klidného jezera na Novém Zélandu nic nenaznačují. Hluboko pod nimi ale probíhají významné geologické procesy).

Zdroj: MIT, Futurism