Volkswagen a podvody s emisemi: Tohle může mít obrovské následky, které se vám nebudou líbit.

Auto 23. září 2015 | 06:17 — redakce
Volkswagen se tváří, že jde o chybu a že se vše napraví. Jenže v širším kontextu může mít tahle chyba docela velké následky. Obrovské následky... / DeníkPlus.cz
Asi už víte, co se provalilo na Volkswagen. V Americe se ukázalo, že naftové motory používaly software, který rozpoznal stav, kdy auto prochází testem ve válcové zkušebně a podle toho upravil některé své parametry tak, aby měl výsledek nižší emise, než jaké pak vůz produkoval na silnici. Je z toho průšvih obrovských rozměrů, který může mít dalekosáhlé následky také pro Evropu. Když se pustíme do menších spekulací, pak ve finále klidně můžeme dostat konec naftových motorů.

Problém je v tom, že se v Evropě na rozdíl od Ameriky používá poněkud zastaralý měřicí cyklus a sleduje se především produkce emisí CO2, tedy spotřeba. Jenže problémem dieselů je produkce oxidů dusíku. Proto se také koncentrace těchto plynů násobně navýšila tam, kde chtěli být ekologičtí a třeba do center měst pouštěli pouze auta tabulkově úsporná. A ta měla většinou pod kapotou diesel.

V blízké budoucnosti se metodika měření změní, přičemž bude přísnější a EU zároveň sníží hodnotu průměrných emisí všech prodaných automobilů konkrétních značek. Dnes to je 130 gramů CO2, brzy by to mělo být méně než sto. A co víc, v další fázi by se mělo dojít také k normovanému měření emisí v reálném provozu. Tohle bude nejspíš probíhat tak, že se vůz změří podle nějakého normovaného postupu ve zkušebně, ale pak se s ním vyrazí na silnici a výsledek nesmí být o určitá procenta odlišný. Přesně tímto způsobem se mimochodem provalila kauza Volkswagenu.

Automobilky proti těmto změnám samozřejmě protestovaly a snažily se je alespoň odsunout na pozdější dobu. Od Euro 6 se už ve velkém řeší také produkce oxidů dusíku u dieselů, všimněte si, kolik současných motorů už má vstřikování močoviny nebo dodatečné katalyzátory, ale díky zastaralému postupu se to ještě dá zvládnout. Jenže s realističtějším normovaným měřením a zároveň snižováním limitů budou mít diesely opravdu vážný problém. A skandál u VW dal všem zeleným pořádnou munici k tomu, aby se žádné úlevy nedělaly, ale aby se na druhou stranu vše ještě dále urychlilo a normy byly přísnější.

K tomu by se čistě teoreticky mohl přidat ještě jeden zajímavý problém. Teď se někdo začne šťourat v hodnotách současných aut a klidně se může stát, že vyšťourá nějakou další automobilku praktikující nějaký podobný "podvod". A pak už bude definitivně velký oheň na střeše. To, že normované hodnoty vůbec neodpovídají většinou tomu, co je v tabulkách, se ví už hodně dlouho. Automobilky samozřejmě znají přesný postup měření a tomu svá auta přizpůsobí, což je logické. Kvůli tomu také vznikl systém start/stop, který bychom rovněž mohli vlastně považovat za takový menší "podvod". Nebo různé jízdní režimy. Jak tak jezdíte v jednom novém autě za druhým, nemůžete si nevšimnout, že některá jsou v základním režimu Normal (nebo Comfort) hodně líná, i když mají pod kapotou spoustu koní. No proč asi to je. Pak se přepnete do režimu Sport a rázem máte docela jiný vůz, který ale má docela jinou spotřebu.

Tohle emisní "podvádění" určitě v nějaké větší či menší míře dělají i ostatní, protože to prostě princip normovaného měření od výrobců vyloženě žádá. Je to naprosto ten stejný případ, jako když se objevily nárazové testy IIHS, ve kterých pohořela některá auta hodnocena podle Euro NCAP na pět hvězd. Prostě se při konstrukci zohlednilo to, jaký typ nárazu se hodnotí a podle toho to taky vypadalo.

Sečteno a podtrženo, aféra Volkswagenu ukázala, jak obrovské má normované měření slabiny. Ekologové se je budou samozřejmě velmi rychle snažit vyřešit a EU to podpoří. Třeba už kvůli tomu, že za překročení průměrných hodnot emisí prodaných aut jsou hodně tučné pokuty. Už dříve se hovořilo o tom, že dieselům zvoní hrana, tento případ jejich konec může ještě uspíšit. Nakonec už teď se objevují názory, že by se měl diesel zakázat.

Je to ale zajímavý paradox, co říkáte? Vždyť přece Londýn nebo Paříž a spoustu dalších měst a států dávala nebo ještě dává na auta s nízkou produkcí CO2, tedy i na naftové motory, dotace, protože to bylo přece kvůli ekologii. I v Americe se inkriminované diesely prodávaly za podpory dotací. Dnes je všechno jinak a v budoucnu to bude úplně jinak.
Související články
Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Adam Mišík na někoho působí odtažitě, ve skutečnosti je ale bezprostřední a nesmírně přívětivý

Chtěli byste vědět, jaká zima nás letos čeká? Sledujte...

5 chyb při výběru AKU nářadí, kterým se musíte vyhnout

Jak vytvořit dokonalou zahradní oázu: Tipy a triky

Jaké jsou výhody běhu? Fakta a mýty o tomto sportu

Co můžete očekávat, když přivedete dítě do domácnosti se...

Jak správně prát tenisky v pračce, aby se nezničily ani boty...

Zavřít reklamu