Letošní ročník pařížského autosalonu nebude jako dřív. A není se čemu divit.

Auto 26. září 2014 | 16:24 — redakce
Příští čtvrtek startuje autosalon v Paříži. Prohledejte internet a zjistíte, že už teď je odhaleno přes osmdesát premiér. Dočkáme se vůbec nějakého překvapení? / Mondial de l´Automobile
Bavit se staršími kolegy je velmi poučné. Kromě toho, že se dozvíte, o co všechno jste coby mladší novinář přišel díky nástupu finanční krize (třeba prezentace Toyoty pořádané v Jihoafrické republice), se také dnes už dobře pobavíte nad tím, jak to vlastně všechno fungovalo před masovým nástupem internetu.

Jo to tenkrát, to se jelo na autosalon autem, nikdo netušil, co tam vlastně uvidíme, a do Prahy se vždycky přivezlo plné auto papírů. Jenže dnes? Příští týden se koná autosalon v Paříži, což je po jarní Ženevě druhá velmi důležitá akce letošního roku. V rychlosti jsem si udělal stručný přehled již odhalených novinek a dospěl jsem k číslu osmdesát. Do zahájení téhle velkolepé akce chybí ještě šest dnů a my už známe osmdesát premiér. Tak si říkám, co tam budou automobilky vlastně představovat?

Možné je samozřejmě všechno, že by se ale na autosalonu v Paříži objevilo nějaké opravdu velké překvapení, to je velmi nepravděpodobné. Ano, mohou se objevit speciální koncepty, jak se to stalo třeba loni ve Frankfurtu, když Audi představilo studii kombinující off-road s modelem R8 a na to vše nasadilo název Nanuk. Nebo když Jeep trochu nečekaně ukázal už v Ženevě nový model Renegade. Jsou to ale výjimky potvrzující pravidlo. Je to poněkud smutné, ale ani letošní ročník pařížského autosalonu nebude jako dřív. Budou se sice strhávat plachty, budou se konat působivá představení, ale o skutečná překvapení bude nouze.

V době internetu a všeobecného spěchu se není čemu divit. Automobilky nechtějí na nic čekat. Čím dříve auto ukážeme, tím více času budeme mít na oslovení případných zákazníků a tím více toho prodáme... Je to vlastně dost podobné jako Vánoce a supermarkety. Čokoládové figurky se také objeví na pultech s hodně velkým předstihem.

Je tu ale ještě jedna věc, která je na tom všem zrychleném fungování asi největším paradoxem. Coby novinář, který chce přinést z autosalonu aktuální novinky, se vám ani nevyplatí na autosalon jet. Jakmile je stržena plachta, končí informační embargo (na ty zbytky, které ještě zveřejněny nebyly) a automobilky rozešlou do éteru veškeré informace. Než na autosalonu najdete připojení na internet, než vše sepíšete a nahrajete fotky, všichni ti, kteří sedí pěkně v klidu v práci u počítače, už mají napsáno. Je to smutné, ale je to tak.

Autosalony obecně ztratily veškerý moment překvapení. Budu velmi rád, když se budu v případě nadcházející Paříže mýlit, ale má nepříjemný pocit, že se tak nestane. Na autosalon se vyplatí jet pouze v momentě, kdy vás zajímá setkání s lidmi, ke kterým byste se dostávali dost těžko. Třeba minulý rok do Ženevy dorazil samotný Ratan Tata, který kromě jiného vlastní celý Jaguar i Land Rover.

Říkáte si, že chcete vyrazit na velký autosalon také proto, abyste si poslední novinky prohlédli pěkně z blízka? Nechci vám brát iluze, ale pokud se nějakým způsobem nedostanete na novinářské dny, připravte se na to, že si sednete pouze do masových modelů, které stejně během krátké doby dorazí k prodejcům. Ta nejzajímavější auta jsou velmi často uzavřena a někdy kolem sebe mají pro jistotu i zábrany.

Pařížský autosalon startuje příští čtvrtek, od soboty 4. října je otevřen pro veřejnost. Jsem opravdu zvědav, co přinese.
Související články
Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu