Cože? Elektrický Land Rover Defender? Ano, i takový opravdu existuje. Vyzkoušeli jsme ho!

Auto 17. června 2014 | 07:42 — redakce
Další 4 fotografie v galerii
Kdo to kdy viděl, aby legendární Land Rover Defender dostal elektromotor. Ale stalo se a když přišla pozvánka na kratší projížďku, neváhali jsme ani pět sekund / Land Rover
Range Rover Sport s dieselovým osmiválcem je skvělé auto. Zátah jako od lokomotivy, výborný zvuk, rozumná spotřeba a prostý fakt, že mám osm válců pod kapotou. Tenhle mix vás bude bavit, i kdybyste nechtěli. Zeptejte se třeba u BMW nebo Mercedesu, zda vám prodají osmiválcový motor. No, neprodají, protože takový už pro svá SUV nenabízí.

Sedím za volantem osmiválcového Range Roveru Sport a jízdu si přesto nijak moc neužívám, protože moje myšlenky míří více ke konci cesty. Ta vede do Lázní Bohdaneč, kde na nás čeká opravdová specialita, která je tak speciální, že RR Sport odstaví na vedlejší kolej. Budu si moci vyzkoušet Land Rover Defneder Electric!

Defender je auto vyráběné celá desetiletí téměř ve stejné podobě. Když si ho koupíte dnes, dostanete možná pro off-road výborný vůz, ale jinak si regulérně kupujete nového veterána. Koho proboha napadlo dát do takového auta elektromotor? Land Rover tvrdí, že jde doslova o pojízdnou laboratoř. Jednoduše se zkouší koncepce terénního elektromobilu. A nutno podotknout, že tato myšlenka není vůbec scestná. Akorát musíte při projíždění hlubokých brodů pevně věřit, že soudruh z Velké Británie někde neudělal chybu.

Elektromotor je totiž svým charakterem jako stvořený pro vysokou zátěž, časté rozjezdy, plazení se v malých rychlostech. Proto mají hybridy menší spotřebu ve městě než mimo. Přínos elektromotoru je při častých rozjezdech největší. Ale zpátky k Defenderu Electric.

Speciální je tohle auto nejen konstrukcí, ale prostým faktem, že na světě existuje pouze sedm kusů. Jmenují se Leopard 1 - 7 a mně se do ruky dostal Leopard 2. Na pohled nepoznáte, že je pod kapotou všechno úplně jinak. Dokonce i víčko nádrže s cedulkou Diesel zůstalo. Na co? Kvůli topení. To je totiž nezávislé a spaluje naftu.

Leopard 2 má pravostranné řízení. Vyhoupnu se do sedla a koukám, co je tu jinak. Je tu volič, který znám z testů třeba Freelandera s automatickou převodovkou, je tu také ovladač systému upravujícího nastavení auta pro jízdu terénem. Elektrická verze Defenderu je historicky první z Defenderů, která něco takového nabízí. No a na přístrojovém štítu není otáčkoměr ale ukazatel výkonu elektromotoru.

Abych nastartoval, musí být volič v neutrálu a musí být zatažená ruční brzda. Otočím klíčkem, spustí se startovací proces symbolizovaný poskakující ručičkou na ukazateli výkonu. Jakmile se vše dokončí, rozsvítí se na přístrojovém štítu autíčko s šipkou a můžeme jet. Vrazím tam D a šlápnu na plyn. Nestane se nic, Electric se dá pouze velmi plynule do pohybu. Je to trochu psycho...

Defender ovšem není klasický elektromobil. Inženýři vyhodili spalovací motor a převodovku. Místo motoru se nastěhovaly baterie, místo převodovky elektromotor s výkonem 95 koní a točivým momentem 330 Nm. Vše ostatní zůstalo. Je tu redukce i uzávěrka diferenciálů. Poctivá mechanika. Jakmile se rozjedu na nějakých 30 km/h, hučení od rozvodovky mi připomene, že je i elektrický Defík ten známý mechanický stroj a že se to s tou elektronikou tady moc nepřehánělo.

Vysoký točivý moment a absence řazení dělá z elektrického Defendera snad nejrychlejší Defender, v jakém jsem kdy seděl. Jízda je hlavně dost plynulá, protože u klasické verze než přeřadíte, chvilku to trvá a převody jsou nesekány těsně za sebou, takže i při akceleraci do 60 km/h řadíte hned několikrát a pokud motor vytočíte, interiérem lomcuje regulérní kravál. Ne tak u elektrické verze. Ta plynule akceleruje a v relativní tichosti plyne terénem i v případech, kdy dáte pedál na podlahu.

Horší to je s dojezdem. Baterie prý vydrží sedm hodin provozu nebo osmdesát kilometrů. To se bude asi týkat ideálních podmínek, protože náš Electric jezdil asi tak hodinu a když se dostala řada na mě, ukazatel už hlásil poslední čtvrtinu kapacity akumulátorů. Takže žádné velké dovádění, pár terénních překážek a zpátky k dieselovému Range Rover Sport, který mě zase odveze do Prahy. Elektrický Defender je fajn, ale kdybych se s ním musel vrátit až do našeho hlavního města, byl bych na cestě ještě teď.

Land Rover Defender Electric je prozatím spíše taková sranda používaná pro podobné prezentace. U této končící generace se sériové výroby určitě nedočkáme. Příští rok ovšem dorazí generace nová a tam už automobilka možnost instalace elektrické pohonné jednotky nevylučuje. Uvidíme.
Související články
Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu