Koncepty z doby krále klacka: Lotus Etna bylo BMW i8 z roku 1984.
Auto
27. prosince 2014 | 08:00
—
redakce
Další 3 fotografie v galerii
BMW i8 je supermoderní auto. Ne nadarmo se ale říká, že „všechno už tu bylo“. Lotus měl něco podobného už dávno. / lotusespritturbo.com
Historie se opakuje, známé to pravidlo. Dnes si dáme další důkaz toho, že opravdu platí. Aktuálně českými médii koluje ve velkém BMW i8, které na chvíli zavítalo do České republiky na klasické testování. Věděli jste ale, že už v roce 1984 existoval koncept, který měl s tímto supermoderním německým sportovním automobilem mnoho společného? Jmenoval se Lotus Etna.
Začít můžeme od karoserie. Ta je placatá, tvarově velmi čistá a postaral se o ní sám Giugiaro. Provedení a čistý design znamenal už v roce 1984 součinitel odporu vzduchu 0,29 (aktuální BMW i8 má 0,26). To ale není to nejzajímavější. Karoserie totiž není kovová, je vyrobena (respektive byla vyrobena) z plastu. Jenže ani tím podobnost nekončí. Různé pokrokové materiály totiž tvůrci použili i pro pomocné rámy. A kromě jiného došlo také na něco, čím se současné BMW hodně chlubí - CFRP, což je plast vyztužený karbonovými vlákny. Ano, i takové materiály Etna používala.
Tím už podobnost končí, protože Lotus Etna dostal k pohonu klasický motor. Šlo o čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 320 koní. Lehkému autu toto stačilo ke zdolání stovky v čase pod pět sekund a k maximálce 293 km/h. Zrychlení je mimochodem na úrovni BMW i8, maximální rychlost Etny je vyšší. Už tento koncept také používal nastavitelné tlumiče.
Začít můžeme od karoserie. Ta je placatá, tvarově velmi čistá a postaral se o ní sám Giugiaro. Provedení a čistý design znamenal už v roce 1984 součinitel odporu vzduchu 0,29 (aktuální BMW i8 má 0,26). To ale není to nejzajímavější. Karoserie totiž není kovová, je vyrobena (respektive byla vyrobena) z plastu. Jenže ani tím podobnost nekončí. Různé pokrokové materiály totiž tvůrci použili i pro pomocné rámy. A kromě jiného došlo také na něco, čím se současné BMW hodně chlubí - CFRP, což je plast vyztužený karbonovými vlákny. Ano, i takové materiály Etna používala.
Tím už podobnost končí, protože Lotus Etna dostal k pohonu klasický motor. Šlo o čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 320 koní. Lehkému autu toto stačilo ke zdolání stovky v čase pod pět sekund a k maximálce 293 km/h. Zrychlení je mimochodem na úrovni BMW i8, maximální rychlost Etny je vyšší. Už tento koncept také používal nastavitelné tlumiče.
Související články
Nový Peugeot 5008 přichází na český trh, překvapil v mnoha směrech