Asistenční režimy řidičům pomáhají, některé jsou od letošního roku v autech povinně
Podle nařízení Evropské komise musí být nově homologované vozy od května 2022 vybaveny základní sadou asistenčních režimů, přičemž na některé z nich jsme ovšem již dávno zvyklí.
Patří mezi ně například inteligentní omezovače rychlosti (jež nejen varují, ale mohou také omezit výkon motoru, nebo dokonce začít aktivně brzdit), přípravu na zabudování alkohol testeru, dále signalizace upozorňující na ospalost řidiče nebo třeba upozornění vnitřním kamerovým systémem na chodce nacházejícího se těsně za autem. V tomto výčtu nesmí chybět ani známý asistent jízdy v pruzích.
Pro většinu automobilek to nebude prakticky žádný problém, protože většina novinek má často velmi širokou sadu asistenčních funkcí. Když jsme testovali jedno z nejpovedenějších aut své kategorie, Peugeot 508, tak nás zaujala především jedna bezpečnostní funkce - režim nočního vidění.
Ten totiž u tohoto modelu funguje skutečně bezchybně a aktivně zabraňuje možné srážce nejenom s chodci, ale i se zvířaty, jež v noci mohou pobíhat kolem silnice. Model Peugeot 508 je totiž vybaven infračervenou kamerou, která sleduje osoby a zvířata v reálném provozu až cca 20 metrů před vozem. Celá situace před vozem se detailně promítá na přístrojové desce, takže postavu případného chodce dobře vidíte, navíc je zvýrazněn červeným obdélníčkem a také výstražným trojúhelníkem se zvukovou výstrahou.
I v této kategorii vyšší střední třídy má málokterý model takto dobře fungující systém nočního vidění jako má pětsetosmička. Navíc je tento model vybaven ještě inovovaným adaptivním tempomatem, který díky funkci Stop & Go umožňuje automaticky udržovat rychlost vozu na nastavené hodnotě a automaticky přizpůsobovat jeho vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, a to dokonce až do úplného zastavení. Pokud za daným vozem stojíte jen krátkou dobu, systém aktivuje samostatně opětovné rozjetí, a to aniž byste museli sešlápnout pedál.
Další zajímavou funkcí, kterou už najdete v řadě aut, je automatické nouzové brzdění s varováním před srážkou nebo systém rozpoznávání dopravního značení s doporučenou rychlostí. I tyto funkce fungovaly v Peugeotu 508 zcela bezchybně.
Přes všechny technologické vymoženosti doby má ovšem největší podíl na bezpečné jízdě sám řidič, na to bychom zejména na českých silnicích neměli zapomínat.
Zdroj: Autorský článek