Příběh i-Cockpitu, aneb nejodvážnější rozhodnutí Peugeotu

Auto 13. dubna 2023 | 16:04 — Anna Novotná
Před více než 10 lety se Peugeot u první generace modelu Peugeot 208 odvážil revolučně změnit jednu ze základních součástí vozu, která se v historii automobilů vyvíjela nejméně: místo řidiče. Vznikl systém i-Cockpit. Zatracovaný i velebený vynález se stal ikonou značky a zároveň i symbolem odvahy odměněné úspěchem. Dnes totiž používá i-Cockpit už deset milionů spokojených klientů.
Další 4 fotografie v galerii
Interiéry vozů Peugeot jsou známé svou elegancí / Peugeot

Systém i-Cockpit je tvořen třemi základními prvky: maličkým volantem pro lepší pocit z jízdy a optimální ovládání, vyvýšeným přístrojovým panelem, který umožňuje řidiči sledovat všechny informace důležité pro jízdu, a přitom nespouštět oči z vozovky, a velkým centrálním dotykovým displejem, který je na dosah a na dohled a umožňuje řidiči ovládat hlavní funkce vozu. To, čím se i-Cockpit liší od ostatních, je způsob čtení informací z přístrojového panelu. Nekouká se skrz volant, jak bylo vždy zvykem, ale nad volant. Tato zásadní inovace dodnes vyvolává diskuze. 

Příběh i-Cockpitu začal v roce 2010, kdy byl na ženevském autosalonu představen koncepční vůz Peugeot SR1, elegantní kupé-kabriolet. Ten odhalil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patří revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie.

V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.

Inženýři Peugeotu věděli, že jdou do velkého rizika. Rozhodli se tedy nový koncept otestovat. A kdo jiný by ho měl vyzkoušet než ti, kteří si jej budou kupovat, jak vysvětluje a Jérôme Micheron, produktový ředitel Peugeotu: „Především jsme se museli ujistit, že se tento koncept líbí našim zákazníkům. Uspořádali jsme testování na okruhu pro francouzské a německé zákazníky. Nechali jsme je řídit vůz s klasickým volantem a přístrojovou deskou a pak jsme je posadili do prototypu s tímto novým volantem a přístrojovým panelem. Zpětná vazba byla vynikající a velmi přínosná. Mladí lidé ocenili sportovní charakter, starší klienti oceňovali, že je vůz je mrštný, moderní a zcela přelomový. Všichni si osvojili malý volant velmi snadno. Měli jsme jistotu, že tu nabízíme něco jedinečného,“ říká.

Systém i-Cockpit tedy přežil. A co víc, nadále se vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrální dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel. 

U nových modelů Peugeot 308 a 408 postoupil Peugeot i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect®, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.

A tím příběh i-Cockpitu zdaleka nekončí. Najdeme ho i v budoucích vozech Peugeot a opět s dalšími vylepšeními.

Zdroj: Peugeot.

Témata: Peugeot, auto, moto
Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Čistá energetika má do roku 2030 tvořit až 45 procent evropské spotřeby energií

Jaký nábytek vybrat do kanceláře

Jak se během podzimu postarat o orchideje, aby vám kvetly i po...

Z nasbíraných kaštanů si můžete vyrobit kaštanový gel na...

Odmrazování ledničky i mrazáku, LED žárovky a další...

Přidejte do pračky skořápky od vajec. Dokážou vybělit i to...

Pokud chcete vyčistit žluté skvrny od potu, vyzkoušejte sílu...

Zavřít reklamu