Po českých silnicích jezdí přes 75 000 Fordů s odstraněným filtrem pevných částic. Ekologii to vážně neprospívá.
Dokonce se na českém trhu objevily společnosti, které si na odstraňování filtru pevných částic postavily svůj byznys. Jednoduše dají filtr z výfukového potrubí pryč a přeprogramují řídicí jednotku, aby nepovažoval tento zásah za poruchu. A je po problému. Tedy alespoň na první pohled.
Problém je ovšem s legislativou. Za pár měsíců vstoupí v platnost emisní norma Euro 6, jenže auto bez filtru pevných částic neplní ani normu Euro 4. A takové auto pak neodpovídá homologaci a nemůže být provozováno na pozemních komunikacích. Ford přišel s informací, že jenom v případě modelů této značky jezdí po českých silnicích na 75 000 automobilů, které už mají filtr pevných částic odstraněn a že to je pro Ford silně znepokojující.
Není se čemu divit. Na jedné straně totiž EU zásobuje automobilky stále novými předpisy a ty musí investovat miliardy dolarů do toho, aby se stále dařilo snižovat gramy vypuštěných emisí. Na straně druhé ale nikdo nic nedělá při kontrole a nikomu nevadí, že jsou firmy, které na tomto vydělávají.
Český Ford se rozhodl s touto situací něco dělat a vyhlásil akci, v rámci které zkontroluje přítomnost filtru pevných částic v autě, případě jeho účinnost, a pokud filtr v autě nebude, namontuje vám ho zpět a zájemce může využít slevu 20 %. Konkrétně se to týká aut starších pěti let.
Časy, kdy byl filtr pevných částic záležitostí za desítky tisíc korun jsou pryč, ale pořád i po slevě zaplatí zákazník, který dobrovolně přijede na tuto kontrolu Fordu třeba s modelem Mondeo 2.0 TDCi zhruba 12 000 Kč. A to může být problém, protože kdo dnes chce jen tak dobrovolně dát takové peníze do auta, které funguje, že ano.
V sousedním Německu a Rakousku se přítomnost filtru pevných částic kontroluje a pokud je něco v nepořádku, je připravena pokuta až tisíc euro. Od ledna příštího roku se údajně chystá zpřísnění trestů také na českých silnicích.