Vědci objevili zcela nový druh dinosaura. Fosilie ležela třicet let bez povšimnutí v jihoafrickém muzeu

Věda a technika 10. srpna 2019 | 06:21 — Lukáš Bauer
Britský vědec popsal nový druh dinosaura, jehož fosilii objevil v jednom z jihoafrických muzeí. Miliony let stará zkamenělá lebka tam ležela bez povšimnutí, protože byla před třiceti lety, kdy byla objevena, špatně zařazena mezi jinými exponáty.
Nově objevený dinosaurus ležel desítky let v muzeu / Internet

Zcela nový druh dinosaura, který dostal název Ngwevu intloko, objevil jeden z britských vědců v Jihoafrické republice. Zajímavostí však je, že tento unikátní nález nebyl objeven během vykopávek, ale v muzeu, kde ležel desítky let.

Tohoto prehistorického tvora objevil Brit Paul Barret, který se zabývá studiem pradávných plazů v britském Přírodovědném muzeu. Jednalo se o všežravého tvora, který mohl měřit okolo tří metrů a vážit až 300 kilogramů.

Tento dinosaurus se pravděpodobně živil rostlinami, ale pokud nastala příležitost, neváhal spořádat i menší tvory jako například hlodavce. Zvláštní je, že dinosaurus zůstal téměř třicet let bez povšimnutí mezi dalšími exponáty.

„Exemplář byl ve sbírce v Johannesburgu přes 30 let a vidělo ho mnoho vědců. Ale všichni si mysleli, že je to jen zvláštní druh massospondyla,“ vysvětlil vědec.

Massospondylus byl jedním z prvních druhů, které se na planetě objevily na začátku jury. Nově objevený plaz může vědcům pomoci lépe pochopit období masového vymírání, které nastalo na přelomu triasu a jury před dvěma sty miliony let.

Dvounohý dinosaurus s dlouhým krkem a ocasem měřil čtyři až šest metrů. Vědci nyní chtějí podrobněji prozkoumat další exempláře v muzeu pro případ, že se mezi nimi nacházejí další odlišné druhy. Dále čtěte: Nová studie odhalila tajemství obrovské pravěké ryby.

Inflace se sice stabilizovala, za oběd v restauraci ovšem zaplatíte v průměru už 224 korun