Vědci objevili stopy kolosální vesmírné exploze. Došlo k ní ve středu naší galaxie

Věda a technika 08. října 2019 | 17:38 — Lukáš Bauer
Tým astronomů objevil v naší galaxii stopy po kolosálním výbuchu, který zanechal pozůstatky ve vzdálenosti 200 tisíc světelných let. Tato mohutná exploze vyvrhla z obou pólů Mléčné dráhy proudy energetického záření, které je dodnes možné pozorovat v jejich okolí.
Proudy energetických částic tryskající z pólů galaxie / Internet

Vědci se domnívají, že před 3,5 miliony let došlo ve středu Mléčné dráhy k obrovské explozi, která uvolnila velké množství energetických částic. Exploze byla tak silná, že je možné její zbytky pozorovat až ve vzdálenosti 200 tisíc světelných let od Země.

Výbuch vyvrhl z obou pólů galaxie energetický proud, jehož pozůstatky je dodnes možné pozorovat v jejich okolí. Díky tomuto objevu je jasné, že naše galaxie je aktivnější, než se předpokládalo.

Experti se také domnívají, že výbuch mohl vzniknout jedině v souvislosti s aktivitou supermasivní černé díry uprostřed naší galaxie. O jakou událost přesně mělo jít, však vědci neupřesnili.

Energie uvolněná během výbuchu vytvořila kolem pólů silné ionizující záření. Tento typ záření tvoří energetické částice či atomy, které se pohybují obrovskou rychlostí a pronikají hluboko do vesmíru.

Vědci se o události dozvěděli díky datům z Hubbleova vesmírného teleskopu. Toto zjištění ukazuje, že vývoj Mléčné dráhy může být mnohem rychlejší, než se doposud vědci domnívali. Naše galaxie byla považována za neaktivní a klidné místo. Dále čtěte: (Naše galaxie se srazí s Velkým Magellanovým oblakem mnohem dříve, než se vědci původně domnívali).

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii