Vědci zachytili nejsilnější gama záblesk z vesmíru. Co jej způsobilo?

Věda a technika 26. listopadu 2019 | 10:36 — Lukáš Bauer
Ve vesmíru dochází k velkým událostem, které generují silné záblesky které se táhnou napříč vesmírem. Vědci nyní zachytili extrémně silný záblesk gama záření, který se objevil zcela bez varování. Během tohoto výbuchu se uvolnilo tolik energie, kterou naše Slunce neuvolní během celé své existence.
Silné gama záblesky způsobují pravděpodobně exploze hvězd / Internet

Záblesky gama záření patří k nejsilnějším výbuchům ve vesmíru. Během událostí, které je způsobují, se často uvolní gigantické množství energie, které se uvolňuje do vesmíru v podobě kosmických výbuchů. Vědcům se nyní podařilo zachytit jeden z nejsilnějších gama záblesků v historii.

Obrovský záblesk gama záření vědci zachytili v lednu tohoto roku a záblesk označili GRB 190114C. Během velice krátké chvíle přesměrovali k místu záblesku několik observatoří po celém světě. Díky teleskopům zjistili, že záblesk provázely fotony s energií až jeden bilion elektronvoltů přičemž běžné viditelné světlo má energii kolem tří elektronvoltů.

„Takto vysokoenergetické záření dosud předpovídaly pouze teoretické studie, přímo jej ještě nikdo nepozoroval,“ uvedl k objevu astrofyzik Alexander van der Horst z Univerzity George Washingtona.

Dosud nejsilnějším zábleskem byl GRB 130427A, u kterého vědci naměřili až 94 miliard elektronvoltů. Dodatečné pozorování pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu ukázalo, že záblesk pocházel z velmi hustého prostředí. Vyšel ze středu galaxie vzdálené přibližně 4,5 miliardy světelných let od Země, která se zřejmě sráží s jinou galaxií.

Záblesk se projeví prudkým a extrémně jasným světlem, po kterém následuje dosvit v různých spektrech záření. Dosvit takového záblesku pak může pohasínat až několik dní.

Vznikají pravděpodobně při výbuchu masivních hvězd, které se zhroutí do černých děr, či při srážce dvou menších hvězd. Při výbuchu se uvolní obrovské množství energie i v podobě viditelného světla. Dále čtěte: (Po více než deseti letech klidu se záhadná hvězda začíná probouzet k životu).

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii