Vzdálený asteroid vykazuje záhadnou aktivitu. Vědci nevědí, co ji způsobuje

Věda a technika 10. prosince 2019 | 23:37 — Lukáš Bauer
Vědci díky fotografiím ze sondy OSIRIS-Rex zjistili, že vzdálený asteroid Benu není mrtvým tělesem. Na snímcích, které sonda sonda poslala na Zemi, si experti všimli nápadných bílých teček, které jsou ve skutečnosti úlomky hornin. Vědci byli objevem velice překvapeni a pátrají po zdroji této aktivity, domněle mrtvého asteroidu.
Asteroid Benu z neznámého důvodu uvolňuje do vesmíru úlomky hornin / Internet

Krátce poté, co se americká sonda OSIRIS-Rex přiblížila k planetce Benu, vědci si na pořízených snímcích všimli zvláštních bílých teček kolem asteroidu. Později zjistili, že se jedná o úlomky hornin, které asteroid uvolňuje do vesmíru.

Vědci nyní zveřejnili novou studii, ve které popisují nová zjištění. Podle expertů se zdá, že Benu není mrtvým tělesem, jak se předpokládalo, ale že vykazuje aktivitu, která vyvrhuje horninu kolem něj. Vyvržení hornin se událo 6. a 19. ledna, přičemž každé z nich se událo na jiném místě.

Částečky měly různou velikost, některé byly menší než 2,5 centimetru, jiné dokonce větší než 10 centimetrů. Zatím největší aktivitu zaznamenali vědci 6. ledna, kdy napočítali zhruba dvě stě částeček, které se uvolnily z povrchu objektu. Částečky nejdříve obíhaly asteroid a poté dopadly zpět na jeho povrch, nebo se uvolnily do vesmíru.

Sonda již během následujícího léta odebere vzorek z asteroidu. Na Zemi se vrátí v září 2023. Astronomové doufají, že odebraný vzorek řekne cosi o složení a vlastnostech částeček.

Jedním z vysvětlení mohou být nárazy meteoridů do povrchu planetky. V úvahu podle vědců také přichází štěpení skal asteroidu v důsledku prudkých změn teplot. V souvislosti s teplotou je také možné, že se skály trhají v důsledku odpařování vody, kterou by mohl asteroid ukrývat pod povrchem. Dále čtěte: (Astronomové objevili asteroid, který je neobvykle blízko Slunci).