První česká exoplaneta dostala své jméno. Vzdálený svět byl pojmenován Makropulos

Věda a technika 19. prosince 2019 | 06:04 — Lukáš Bauer
Mezinárodní astronomická unie v Paříži přidělila České republice vzdálenou exoplanetu, která nyní dostala své jméno. To vybírala veřejnost a nakonec zvítězil název Makropulos, podle stejnojmenné divadelní hry Karla Čapka.
Česká planeta byla pojmenována Makropulos / Internet

Vzdálený svět s vědeckým označením O-5b, který Česká republika získala od Mezinárodní astronomické unie v Paříži, konečně dostal své jméno. O zvolení jména hlasovala veřejnost, která nakonec vybrala název Makropulos. Veřejnost pojmenovala také mateřskou hvězdu této exoplanety s vědeckým označením XO-5 v souhvězdí Rysa, která dostala jméno Absolutno.

Exoplaneta obíhající Absolutno je podle měření přibližně o velikosti Jupiteru a je složena z horkých plynů. Jeden rok v tomto vzdáleném světě trvá čtyři pozemské dny a tamní prostředí je velice dynamické. Exoplanetu vědci objevili v roce 2008 a zjistili že hvězda, kterou obíhá, je velice podobná našemu Slunci.

Podle měření je Exoplaneta XO-5b přibližně o tři procenta větší než Jupiter, ale svou mateřskou hvězdu obíhá podstatně blíže - díky tomu má velice krátký rok. Systém se nachází v souhvězdí Rysa, asi 900 světelných let od Země.

Podle expertů ji může objevit zkušenější amatérský astronom s běžným pozorovacím dalekohledem o průměru alespoň sedm centimetrů. Mezinárodní astronomická unie v červnu rozdělila exoplanety všem státům při příležitosti 100 let své existence. Celkem komise vybírala z 360 tisíc návrhů jmen hvězd. Dále čtěte: (Planeta Saturn pravděpodobně zažije během příštích sto milionů let dramatickou změnu).

Hanychová zase šokuje! Tajně vdala a už se pochlubila i snubními prstýnky