Experimentální letoun americké NASA překonal poslední překážku k návratu nadzvukových civilních letů
V 60. letech 20. století měl první nadzvukový dopravní letoun změnit koncepci mezinárodního cestování. Stroj Concorde dokázal zvládnout trasu New York-Paříž za méně než 3,5 hodiny, tedy přibližně polovinu doby, kterou potřebovaly k překonání vzdálenosti mezi městy konvenční stroje.
Přes všechnu euforii z nadzvukových letů se ale záhy objevily vážné problémy, které spolu s havárií stroje Concorde vedly k ukončení nadzvukových civilních letů. Americká NASA veří, že dokáže civilní nadzvukové lety vrátit zpět svým projektem experimentálního tichého nadzvukového letounu X-59
Technologie XS 59 Quiet SuperSonic (QueSST) experimentálního letounu spočívá ve specifickém designu, který má omezit hlasitý třesk, jenž vydávají letouny překonávající rychlost zvuku. Ambiciózní projekt je výsledkem dlouhých let výzkumu a vývoje a nyní překonal poslední technickou překážku před zahájením výroby zkušebního letounu.
Projekt byl zahájen v únoru 2016, přičemž pro NASA letoun vyvíjí společnost Lockheed Martin. Očekává se, že letoun bude mít cestovní rychlost 1510 km / h a bude létat v letové hladině 16 800 m. Nadzvukový stroj by měl vydávat třesk na úrovni zhruba 75 decibelů.
Podle NASA je tedy pravděpodobné, že X-59 zahájí svůj první zkušební let již v roce 2021. Proudový letoun sice bude generovat rázové vlny, ale mnohem tišší, než vydávají běžné nadzvukové stroje. Dále čtěte: NASA ukázala experimentální letoun. Je jedním z prvních letounů na elektrickou energii.