Astronomové možná objevili místo, kde vzniklo naše Slunce. Obří kosmický útvar dosud unikal jejich pozornosti

Věda a technika 13. ledna 2020 | 07:43 — Lukáš Bauer
Vědcům se podařilo objevit takzvanou hvězdnou školku, což je gigantická plynná struktura v naší galaxii, kde se s největší pravděpodobností zrodilo i naše Slunce. Toto unikátní vesmírné místo přitom léta unikalo pozornosti vědců, přestože leží velice blízko naší Sluneční soustavy.
Obrovskou plynou strukturu objevili vědci poblíž naší Sluneční soustavy / Internet

Astronomům se podařil zcela unikátní objev, když detekovali obří plynnou strukturu poblíž Sluneční soustavy, která je takzvanou hvězdnou školkou a zrodilo se v ní možná také naše Slunce. Toto obrovské mračno plynu o hmotnosti přibližně tří milionů Sluncí přitom léta unikalo jejich pozornosti.

Díky měřením vědci zjistili, že tento obří spektakulární prstenec, ve kterém se rodí hvězdy, je vzdálený pouze devět tisíc světelných let od Země. Prstenec je známý jako paže Mléčné dráhy a je široký přibližně 400 světelných let.

V řadách astronomů nový objev vyvolal otázky, zejména ohledně samotného vzniku těchto hvězdných porodnic. Nejpravděpodobnější hypotézou je možnost, že do Mléčné dráhy kdysi vnikla mnohem menší galaxie, které vznik této obří plynné struktury způsobila.

V případě, že je hypotéza správná, mohly během srážky galaxií vzniknout vlny, které byly vysoce dynamické a pohybují se prostorem dodnes. Vědci tento jev pojmenovali jako Radcliffovu vlnu. Hustota prachu a plynu v některých oblastech této struktury je natolik vysoká, že vytváří prostředí, kde se skutečně rodí hvězdy.

Vědci se domnívají, že v tomto kosmickém útvaru mohlo před miliardami let vzniknout také naše Slunce. Na základě výpočtů vědci také určili, že Slunce se s touto vlnou před 13 miliony let setkalo a za přibližně stejnou dobu by k setkání mělo dojít znovu. Astronomové také uvedli, že tento objev přepisuje naše znalosti o takzvaném Gouldově pásu, prstenci relativně mladých hvězd. Dále čtěte: (Po více než deseti letech klidu se záhadná hvězda začíná probouzet k životu).