Vědci objevili v blízkosti černé díry velice zvláštní objekty. Nepodobají se žádnému tělesu v naší galaxii

Věda a technika 26. ledna 2020 | 19:11 — Lukáš Bauer
Okolí supermasivních černých děr bývají velice podivnými a dynamickými místy. Astronomům se nyní podařilo poblíž černé díry Sagittarius A* objevit šest velice zvláštních objektů, které ji obíhají. Vědci je díky jejich záhadným vlastnostem zařadili do zcela nové třídy vesmírných objektů nazývané G.
Vědci objevili podivné vesmírné objekty v blízkosti černé díry / Internet

Vědcům se podařil unikátní objev, když v centru naší galaxie objevili poblíž supermasivní černé díry Sagittarius A* šest velice zvláštních objetků, které se nepodobají žádným jiným tělesům, které astronomové znají. Díky tomu byly objekty zařazeny do zcela nové třídy vesmírných těles.

První dva z šesti objektů G1 a G2 věci poprvé detekovali téměř před dvaceti lety. Vědci si všimli, že oběžné dráhy těchto těles se postupně spojovaly dohromady a tělesa vykazovala velice zvláštní chování. Podle astrofyziků se tato plynná tělesa chovají jako hvězdy, což odporuje všemu astronomickému vědění.

Astronomové proto okolí černé díry velice dlouhou dobu studovali a v rámci výzkumu se jim podařilo identifikovat další čtyři podobné objekty G3, G4, G5 a G6, které jsou navíc na zcela odlišných oběžných drahách než dříve objevené G1 a G2.

Délku jednoho roku v těchto zvláštních světech vědci určili od 170 do 1 600 pozemských let. Vědci si navíc všimli toho, že tělesa obíhající černou díru Sagittarius A* jsou deformována její gravitací.

Vědci dříve předpokládali, že objekt G2 je gigantický oblak plynného vodíku, který bude nasán černou dírou Sagittarius A* a vytvoří obrovský vesmírný ohňostroj. Vědci byli ale velice překvapeni tím, že se nic nestalo a tento zvláštní objekt stále kolem černé díry obíhá.

Astronomové předpokládají, že odpověď na otázku, čím vlastně tato tělesa jsou, by mohly ukrývat obrovské binární hvězdné systémy. Díky vzácným srážkám těchto hvězd se mohou vytvořit podobné gigantické oblaky prachu a plynu, které obklopují nově vzniklou hvězdu, která je produktem takové fúze. Dále čtěte: (Vědci objevili nejstarší materiál na Zemi. Je starší než celá Sluneční soustava).