Čeští astronomové detekovali planetku, která prolétla těsně kolem Země

Věda a technika 29. ledna 2020 | 06:19 — Lukáš Bauer
Čeští vědci z observatoře Kleť detekovali těleso, které těsně prolétlo kolem Země. Planetka se během průletu kolem naší planety přiblížila až na vzdálenost 70 tisíc kilometrů. Těleso bylo poměrně malé a při srážce se Zemí by nezpůsobilo žádné vážnější škody.
Vesmírné těleso prolétlo v blízkosti Země / Internet

V sobotu jen velice těsně minulo zemi vesmírné těleso o průměru přibližně šest metrů. Tato miniaturní planetka se během průletu vesmírem přiblížila k Zemi na vzdálenost 70 tisíc kilometrů, což je na poměry ve vesmíru velice blízko.

Vesmírné těleso se podařilo detekovat vědcům z observatoře Kleť  v 6:11 středoevropského času. Vědci k objevu zdůraznili dokonalost technického vybavení, které je spolehlivě schopné detekovat i takto malá tělesa.

Šestimetrové těleso by při dopadu na Zemi nezpůsobilo vážnější škody. Pro srovnání známý Čeljabinský meteor způsobilo těleso o velikosti asi dvaceti metrů. Při dopadu tohoto tělesa došlo k poškození majetku v podobě vytlučených oken mnoha bytových domů v oblasti.

Podle výpočtů astronomů drobná planetka letěla rychlostí 36 693 kilometrů za hodinu. Těleso se vědcům podařilo lokalizovat 24 hodin předtím, než se přiblížilo k Zemi. V případě většího tělesa s kolizní dráhou se Zemí by tedy zbývalo dostatek času na přijetí nezbytných opatření.

Planetka 2020 BH6 byla pod původním označením A10jIXS objevena v rámci hledacího projektu ATLAS-HKO na Haleakale na Havaji v USA. Následná pozorování ze sedmi observatoří z Německa, Itálie, Francie, Ruska a také jihočeské Kleti vedla k výpočtu odpovídající dráhy včetně spočtení dalších průletů kolem Země, které nastanou v letech 2051, 2071 a 2091. Dále čtěte: (Planeta Saturn pravděpodobně zažije během příštích sto milionů let dramatickou změnu).