Nekroplanetologie je velice zvláštní odvětví astronomie. Vzniklo díky vzácnému vesmírnému objevu

Věda a technika 30. března 2020 | 08:44 — Lukáš Bauer
V roce 2015 astronomové objevili ve vesmíru zcela ojedinělý objekt, kterým byla bílá trpasličí hvězda vzdálená několik stovek světelných let od Země. Tato hvězda vědce překvapila zvláštním chováním v podobě neustálého stmívání. Netrvalo příliš dlouho a vědci záhadu rozluštili a zahájili tím zrod nové vědy, takzvané nekroplanetologie.
Vědci zkoumají, jak mohly vypadat zemřelé planety / Internet

Když byla v roce 2015 objevena zvláštní stmívající se hvězda, svět astronomie byl zmatený. Toto 570 světelných let vzdálené těleso bylo totiž natolik ojedinělým objevem, který dosud nikdo neviděl. Hvězda vykazovala známky stmívání v různých hloubkách, které se periodicky opakovaly v rozmezí několika hodin.

V atmosféře mrtvé hvězdy byla navíc detekována hmota, která je výsostně součástí pouze skalnatých planet. Vědci proto dospěli k závěru, že se jedná o zvláštní jev, kdy gravitace mrtvé hvězdy nasává materiál z okolních těles. Tento jev se vyskytuje u hvězd, které jsou v blízkosti supermasivní černé díry.

Hvězda s názvem WD 1145 + 017 nyní slouží vědcům jako unikátní výzkumný objekt z tak trochu jiného pohledu. Zkoumají ji totiž astronomové zaměření na oblast takzvané nekroplanetologie,  která se zabývá forenzní rekonstrukcí planetárních těles s cílem pochopit, jak tyto planety vypadaly a co vedlo k jejich zániku.

Podle vědců by tento obor mohl být aplikován nejen na výzkum exoplanet, ale také na budoucí objevy systémů bílých trpaslíků, které přežily sériii termonukleárních explozí, které zánik hvězdy provází. Bylo totiž již dříve prokázáno, že planety mohou tyto exploze přežít.

Vědci nejenže našli planety kolem bílého trpaslíka, ale také materiál planet přímo v atmosféře mrtvé hvězdy. Tyto těžší prvky se podle vědců ponoří velmi brzy směrem k jádru hvězdy, je tedy jasné, že pokud byly objeveny v atmosféře hvězdy, musela tuto hmotu získat teprve nedávno.

Vědci proto využili několika počítačových simulací a vytvořili model, na kterém zkoušeli různé varianty, které mohou umožnit, aby mrtvá hvězda dokázala získávat okolní materiál. Díky tomu vědci zjistili, že tato hvězda nemusí být ve vesmíru zdaleka tak ojedinělá, jak se zprvu zdálo. Dále čtěte: (Po více než deseti letech klidu se záhadná hvězda začíná probouzet k životu).