Kometa objevená v loňském roce vědce během analýzy překvapila. Má velice neobvyklé složení

Věda a technika 20. května 2020 | 07:33 — Lukáš Bauer
Kometa 2I/Borisov představuje první kometu, u které se vědcům podařilo prokázat, že cestuje mezihvězdným prostorem. Díky podrobné analýze experti dospěli k názoru, že kometa, která se vloni objevila ve Sluneční soustavě, má na rozdíl od ostatních komet mnohem více oxidu uhelnatého a svým složením se tedy značně liší.
Komety jsou vesmírné objekty pamatující vznik Sluneční soustavy / Wikipedia

Vůbec první známou mezihvězdnou kometou se stal objekt s názvem 2I/Borisov, který se vloni objevil ve Sluneční soustavě. Tento vesmírný objekt má však jednu zvláštnost, které si astronomové během analýzy všimli. Od ostatních komet se totiž výrazně liší svým složením a má nejméně desetkrát více oxidu uhelnatého.

Vědci k tomuto zjištění dospěli poté, co porovnávali údaje o kometě 2I/Borisov s ostatními kometami, které se začaly formovat kolem Slunce. Samotnou kometu pozorovali vědci prostřednictvím soustavy radioteleskopů ALMA v Chile během 15. a 16. prosince 2019.

Při analýze dat vědci také zjisitli, že kometa obsahuje stejné množství kyanovodíku, jaké bylo zjištěno u ostatních komet. K jejich překvapení však data ukázala velký rozdíl v množství oxidu uhelnatého, kterého má kometa desetkrát až šestadvacetkrát více než ostatní tělesa, která porovnávali.

Autoři studie také poznamenali, že je to vůbec poprvé, co mohli nahlédnout pod povrch komety, která prokazatelně pochází ze Sluneční soustavy. Data astronomů naznačují, že kometa 2I/Borisov vznikla odlišným způsobem, a pravděpodobně v extrémně chladné vnější oblasti vzdáleného planetárního systému.

Podle některých astronomů mohla kometa například vzniknout v blízkosti nějakého červeného trpaslíka. Tyto hvězdy se totiž vyznačují velice slabým svitem a nízkými teplotami na jejich povrchu. Kometa se pak dostala do jiné soustavy po blízkém střetu s hvězdou nebo velkou planetou. Následně strávila miliony nebo miliardy let sama v mezihvězdném prostoru, až ji 30. srpna 2019 objevil amatérský astronom Gennady Borisov. Dále čtěte: Kometa se rozpadla astronomům před očima. Příčina této vesmírné události zůstává stále nejasná.