Svět částicové fyziky ukrývá tajemství. Na Zemi jsou možná další neznámé síly

Věda a technika 15. března 2021 | 08:10 — Lukáš Bauer
Expertům ze světa částicové fyziky před časem zamotal hlavu již několikátý experiment, který naznačuje, že na Zemi možná existuje dosud neobjevená síla. Částice některých látek se totiž během pokusů chovají zcela odlišně, než výzkumy předpokládají. Toto chování může být zapříčiněno působením neznámých sil.
Na Zemi může působit dosud neznámá síla / Depositphotos

Vědci z oboru částicové fyziky provedli již několikátý experiment, během kterého se přihodilo něco velmi neočekávaného. Zvláštní chování některých látek vědcům naznačuje, že by se v přírodě mohla nacházet dosud neznámá síla, která ovlivňuje chování částic.

Během rozpadů jader berylia a helia se totiž ukázalo, že rozpady se nechovají tak, jak by se podle standardního modelu měly chovat. Vědci se domnívají, že jejich objev by mohl převrátit chápání částicové fyziky.

Neznámá částice

Jedním z vysvětlení podivného chování může být také nová částice, která však nezapadá do současných teorií o fungování a vzniku vesmíru. Taková částice by mohla skrývat dosud neznámou interakci mezi částicemi.

Současná fyzika počítá s tím, že v přírodě jsou čtyři základní interakce, které drží částice pohromadě v celém vesmíru. Tato teorie by však mohla být vnímána jinak, pokud se vědcům podaří prokázat, že může existovat i pátá síla.

Důležité poznatky

Současná fyzika totiž nedokáže vysvětlit některé jevy pozorovatelné ve vesmíru. Nový objev by tak mohl vědcům poskytnout odpovědi na záhadnou temnou hmotu a energii, které existují ve vesmíru. Dále čtěte: Silné zemětřesení v Chorvatsku narušilo krajinu. Začaly se objevovat desítky záhadných geologických útvarů.