Bez dopadu dávného asteroidu by dnes Země nebyla, jak ji známe. Pomohl stvořit nepostradatelný zdroj pro život

Věda a technika 07. dubna 2021 | 17:09 — Lukáš Bauer
Obří asteroid, který před šestašedesáti miliony lety vyhubil dinosaury, nezpůsobil jen katastrofu. Nový výzkum totiž naznačuje, že právě tato událost umožnila masivní růst pralesů, které dnes vyrábějí obrovské množství kyslíku. Vědci tuto skutečnost zjistili při zkoumání fosilních pylových zrnek.
Asteroid nezpůsobil jen vyhynutí dinosaurů / Pixabay

Dopad velkého asteroidu, který před 66 miliony let dopadl do oblasti poloostrova Yucatán, je známý především tím, že ukončil éru slavných dinosaurů. Skupina vědců však zveřejnila novou studii, která naznačuje, že právě tato děsivá událost mohla stát za masivním růstem kontinentálních pralesů, které dnes fungují jako takzvané plíce Země. Tyto pralesy dnes vyrábějí velkou část kyslíku, který dýcháme.

Experti se zabývali studií fosilních pylových zrnek a listů z Kolumbie a zjistili, že po dopadu asteroidu se výrazně změnilo složení vegetace v jihoamerických tropických lesích. Vědci přitom vycházeli z více než padesáti tisíc vzorků zkamenělých pylů a listů rostlin.

Změna složení pralesů

Díky podrobné analýze těchto vzorků se vědcům podařilo zjistit, že v oblasti dnešního Yucatánu převládaly před dopadem asteroidu převážně jehličnany a porosty podobné dnešním kapradinám. Data po dopadu asteroidu ukazují, že v oblasti došlo k poklesu druhů rostlin přibližně o polovinu. Během dalších milionů let se lesy obnovily, ale jejich složení už bylo jiné.

Stejně tak se změnilo i složení tropických lesů, které byly před dopadem asteroidu mnohem více otevřené a řidší, takže na půdu dopadal dostatek slunečního světla. Po obnově lesů došlo k tomu, že les vytvořil neprostupnou masu, a brání tak slunečnímu světlu dopadat na půdu po ním.

Vědecké teorie

Vědci se domnívají, že by to mohlo souviset s výskytem obřích tvorů, kteří bránili dostatečnému zarůstání pralesa a dokázali spásat i vysoké koruny stromů. Další možností je, že množství popela po dopadu asteroidu poskytlo rostlinám dostatečné množství živin k tomu, aby se mohla tato transformace uskutečnit. Vědci přitom upozorňují na to, že ani jedna z teorií nevylučuje tu druhou, a proto je možné, že za změnou vegetace stojí obě dvě. Dále čtěte: (Vědci zjistili šokující pravdu o stavu Atlantského lesa v Brazílii).