Vědci prokázali, že užívání marihuany může stát za vznikem schizofrenie

Věda a technika 17. dubna 2021 | 17:09 — Lukáš Bauer
Marihuana může mít v jistých případech pozitivní účinky. Díky desítkám let výzkumů je však dnes již téměř nevyvratitelné, že existuje spojení mezi vznikem psychóz a dlouhodobým užíváním marihuany. Jaký je vztah mezi užíváním této drogy a vznikem psychických onemocnění, je však již léta záhadou, na kterou nyní vědci nalezli odpověď.
Marihuana může za určitých okolností spouštět psychická onemocnění / Pixabay

Marihuana je celosvětově velice populární lehká droga, které je v mnoha zemích legální díky jejím prokazatelným pozitivním účinkům v rámci léčby některých druhů onemocnění. Existují však také případy, kdy dlouhodobé a pravidelné užívání marihuany vedlo ke vzniku psychóz nebo dokonce schizofrenie.

Jaká je spojitost mezi dlouhodobým užíváním marihuany a vznikem těchto vážných onemocnění, bylo však pro vědce velice těžké popsat, protože u uživatelů drog je dost těžké rozeznat, zda se jedná o vrozené dispozice, nebo následek užívání marihuany.

Podle nové studie provedené týmem vědců z Centra pro závislost a duševní zdraví (CAMH) a King's College London ve Velké Británii by se geny pro schizofrenii mohly ukázat jako klíč k vysvětlení, proč se u některých uživatelů marihauny psychóza objeví, zatímco u jiných ne.

Vznik psychózy

Tento vědecký výzkum tak přináší první důkazy o tom, že lidé geneticky náchylní ke vzniku psychózy mohou být užíváním konopí výrazně ovlivnění. V takovém případě může droga doslova fungovat jako spouštěč, který způsobí rozvoj onemocnění, které by se jinak u daného pacienta nerozvinulo.

Psychóza je velice vážné onemocnění, které se může projevovat od pouhého zmatení až po špatnou interpretaci zrakových a sluchových podnětů. Takoví lidé poté nejsou schopni rozeznat, co je skutečné a co není, což je velice vážný stav, který může ohrožovat jak daného jedince, tak jeho okolí.

Důsledky se mohou pohybovat od pouhého zmatení až po vyloženě znepokojující interpretaci nebo korelaci zraků a zvuků způsoby, které ztěžují rozeznání toho, co je skutečné a co ne. Vědci nyní prokázali, že díky přítomnosti látky 9-tetrahydrokanabinolu (delta9-THC) existuje u uživatelů konopí až čtyřikrát vyšší pravděpodobnost vzniku určité formy psychózy.

Genetické predispozice

Stále je však prokázáno, že u většiny lidí, kteří marihuanu užívají, ke vzniku tohoto druhu onemocnění nikdy nedojde, a proto se vědci ve svém výzkumu zaměřili na samotný vztah mezi genetikou, užívání konopí a psychotropními zážitky. K tomu vědci využili více než 100 tisíc záznamů lidí, které obsahovaly informace o frekvenci užívání konopí a zkušenostech se sluchovými nebo zrakovými halucinacemi. Díky tomu vědci odhalily zvláštní mutace genů, které mohou být zodpovědné za vznik schozofrenie u lidí, kteří marihuanu dlouhodobě užívali. Největší nárůst se tak projevil u lidí, kteří měli vysoké genetické skóre pro vznik schizofrenie. Dále čtěte: (Vědci prokázali další léčebné účinky marihuany. Může pomoci alkoholikům udržet si zdravá játra).