Vědci získají důležité poznatky o vývoji pandemie. Využijí k tomu takzvané biologické invaze

Věda a technika 26. května 2021 | 10:18 — Lukáš Bauer
Skupina vědců poukázala na podobnost mezi biologickými invazemi a nekontrolovatelným šířením infekčních chorob. Takzvané biologické invaze nepůvodních organismů do nových oblastí totiž vykazují podobné rysy jako šíření virů v lidské populaci. Tyto poznatky mohou být klíčové k lepšímu zvládání šíření pandemie.
Sdílení poznatků mezi lékařskými obory může být klíčové / Depositphotos

O pandemiích toho vědci stále vědí příliš málo na to, abychom je dokázali lépe a snadno zvládnout. Proto se skupina vědců rozhodla využít jisté podobnosti mezi biologickými invazemi a nekontrolovaným šířením infekčních chorob k získání důležitých poznatků. Nová studie zveřejněná v časopise BioScience, na které se podílel mezinárodní tým expertů, totiž naznačuje jisté souvislosti, které obě zmíněné záležitosti spojují.

Jedná se o biologickou invazi rostlin, živočichů a mikroorganismů, které se rapidně a nekontrolovatelně rozšířily do oblastí, jež dříve neobývaly, a zároveň způsobují závažné škody v ekosystémech, na ekonomice nebo mohou dokonce ohrožovat lidské zdraví. Právě touto problematikou se zabývá obor zvaný invazivní biologie, který zkoumá, jakým způsobem se druhy do nových oblastí šíří a jaké zde způsobují škody nebo problémy v tamních ekosystémech.

Invazivní druhy

Je známo, že zejména některé druhy hmyzu patří mezi významné přenašeče nejrůznějších patogenů. Asi nejlepším příkladem mohou být komáři tygrovaní, kteří přenášejí několik vážných onemocnění, jako je virus zika nebo žlutá zimnice. Tento druh komára původně pochází z jihovýchodní Asie, ale postupně se rozšířil na území Spojených států a Evropy.

Velmi podobným způsobem, ale většinou podstatně rychleji, se rozšiřují i ​​patogeny způsobující infekční choroby. Právě tyto patogeny mohou být příčinou vypuknutí pandemie některého závažného onemocnění. Vědci se proto zaměřili na paralely mezi virovými onemocněním, jako je covid-19, a nemocemi pocházejících z nákazy patogeny.

Propojení oborů

Jelikož neexistuje žádné širší sdílení poznatků infektologů a epidemiologů s biology zkoumajícími invazivní druhy, hlavním cílem této studie je zajistit jistou míru integrace těchto vědeckých oborů. Autoři studie se totiž domnívají, že fundamentální koncepty invazní biologie, jako jsou vlastnosti druhů, jejich biotické interakce, ekologická a evoluční historie a vliv na ekosystémy, by mohly být cenné z hlediska pochopení změn v jednotlivých stádiích epidemií. Dále čtěte: (Pandemie změnila internet. Donutila internetové giganty přejít na nová pravidla hry).