Čína vypracovala plán na odvrácení zásahu Země asteroidem. Problém by vyřešilo dvacet kosmických raket

Věda a technika 16. července 2021 | 17:19 — Lukáš Bauer
Skupina čínských vědců zhotovila detailní plán, jak ochránit Zemi před srážkou s asteroidem. Pokud by například planetka Benu nebo jiný asteroid ohrozil Zemi, vědci se domnívají, že by mohli objekt vychýlit z jeho oběžné dráhy pomocí dvaceti raket.
Raketa Dlouhý pochod může posloužit k odvrácení asteroidu / Zhou Jiayi

Že asteroidy potulující se vesmírem mohou představovat hrozbu pro lidstvo, se ví už řadu let, ale nikdo dosud nepřišel s účinnou metodou, jak střetnutí asteroidu zabránit. Jak už se několikrát ukázalo, asteroid se může objevit zcela náhle a v případě srážky se Zemí může naprosto zásadním způsobem ovlivnit dění na Zemi.

Skupina čínských vědců se proto zaměřila na jeden z potencionálně nebezpečných asteroidů, planetku Benu, která by se mohla v budoucnu ocitnout v kolizním kurzu se Zemí. Pokud by se tak stalo, čínští vědci věří, že k vychýlení tělesa z kolizního kurzu se Zemí by stačila pouhá dvacítka raket.

Nebezpečně blízko

Podle výpočtů astronomů by se planetka Benu mohla nebezpečně přiblížit k Zemi již v příštím století, tedy někdy mezi roky 2175 a 2199. Během této doby by se planetka mohla přiblížit až na vzdálenost 7,5 milionu kilometrů, což je v kosmickém měřítku opravdu hodně blízko. Podle propočtů je však riziko srážky jen 1 : 2700, což je poměrně malá šance, která však stále existuje.

Přestože je těleso velké přibližně jako mrakodrap a má tedy na délku jen několik set metrů, jeho dopad na Zemi by měl katastrofální následky. Vědci předpokládají, že během dopadu tohoto tělesa na Zemi by se uvolnila energie přibližně 1200 megatun, což je ekvivalentem osmdesáti jaderných bomb, které byly shozeny během druhé světové války na japonskou Hirošimu.

Dvacet dlouhých pochodů

Čínští vědci spočítali, že k odvrácení hrozby, tedy vychýlení planetky o devět tisíc kilmetrů, by byla potřeba síla dvaceti čínských raketových nosičů Dlouhý pochod 5 o celkové hmotnosti téměř tisíc tun. Podle čínských vědců by tato metoda mohla být účinnější a méně riskantní než využití jaderné bomby, o které vědci přemýšleli v minulosti.

V minulosti se také objevily plány americké NASA, která představila koncept ochrany Země s názvem Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emergency Response. Tento koncept počítal s vypuštěním desítek menších raket speciálně navržených pro tento účel. V případě, že by se je podařilo vypustit zhruba deset let před kolizí, mohly by planetku odklonit a zabránit tak srážce se Zemí. Dále čtěte: (Nová kosmická loď SpaceX bude testována již příští měsíc. Může nahradit ruský Sojuz).

Zdroj info: Space.com, Independent.co.uk.

Vládní konsolidační balíček výrazně omezil volnočasové benefity pro zaměstnance