Obří tank byl vysoký jako činžovní dům. Poháněla ho dvojice motorů Maybach

Vojenství 01. září 2021 | 07:35 — Lukáš Bauer
První tanky se těm dnešním podobaly jen velice vzdáleně a byly často spíše zastrašující než skutečně učinnou zbraní. Díky konstrukčním nedostatkům a těžké manévrovatelnosti měly velice omezené využití. Jedním z takový monster byl také carský tank zvaný také Lebeděnkův tank. 
Další 1 fotografie v galerii
Obří tank byl velký jako třípatrová budova / Wikimedia Commons / Amundsen

Jedním z největších novodobých válečných strojů byl ruský tank, který vznikl za cara Mikuláše v roce 1915. Obří kovové monstrum experimentální konstrukce na rozdíl od jiných podobných projektů nezůstal pouze na papíře, ale byl skutečně zkonstruován.

V polovině první světové války ruští inženýři představili obří kovové obrněné vozidlo, které mělo výšku třípatrové budovy a bylo vybaveno velkou palebnou silou. Díky silným zbraním, kterými byl carský tank vybaven, dokázal teoreticky zničit celá opevnění nepřítele.

Obří kovové monstrum

Poprvé byl tento obří tank spatřen na jaře 1915 ve vesnici Orudyevo nedaleko Moskvy. Jednal se o vskutku pozoruhodný stroj s obrovskými koly, který měřil 18 metrů na délku, byl téměř 12 metrů široký a tyčil se do výšky třípodlažní budovy.

Za vývojem tanku stál přední ruský konstruktér Nikolaj Lebeděnko a tým jeho kolegů. Inženýr svůj stroj carovi demonstroval s pomocí dřevěné makety poháněné motorem z gramofonu. Odvážný a ambiciózní projekt Lebeděnka daleko předčil svou dobu a cara Mikuláše II tenkrát velice zaujal a projektu dal zelenou.

Dva motory Maybach

Srdcem nového stroje měly být dva letecké motory Maybach o výkonu 240 koní, díky kterým bylo kovové vozidlo schopné zrychlit až na 17 km/h. Trup stroje byl vybaven silným pancířem a také několika dělostřeleckými věžemi osazenými děly ráže 76,2 mm. Tank měl však jednu velkou nevýhodu, protože k jeho obsluze byla potřeba nejméně patnáctičlenná posádka.

Testy tanku však nebyly příliš úspěšné, jelikož šedesátitunové monstrum uvízlo v zemi a nemohlo se z těžkého terénu dostat. Později se ukázalo, že bylo konstruktéry chybně vypočteno těžiště celého stroje a přestože byl projekt poslán k revizi, armáda o něj zcela ztratila zájem. Do roku 1923 byl stroj ukryt v lese a později byl demontován a rozebrán jako kovový šrot. Dále čtěte: (Tato válečná loď zažila víc než jakákoliv jiná. USS Constitution slouží prakticky nepřetržitě od roku 1797).

Zdroj: Wikipedie.

Témata: motor, tank, Maybach, stroj, válka
Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu